شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China

واردات و ترخیص پارچه

ترخیص پارچه از گمرک، بررسی مراحل و مدارک مورد نیاز ترخیص پارچه


ترخیص پارچه از گمرک چگونه انجام می گیرد ؟ واردات یکی از مهمترین فرایند های تجاری در هر کشوری به حساب می آید که در اقتصاد آن کشور تاثیر بسیاری دارد. واردات برای تامین نیاز های جامعه امری ضروری است. پارچه از مهمترین و پر مصرف ترین محصولات در جامعه می باشد. به علت وجود مشکلات مختلف در روند تولیدات داخلی، واردات پارچه همواره مورد توجه بوده است.

قوانین و مقررات خاصی برای واردات پارچه و ترخیص  از گمرک در نظر گرفته شده است. وارد کنندگان و بازرگانان باید با این قوانین به خوبی آشنا باشند. این کار چندین مرحله حساس دارد؛ به همین دلیل اغلب وارد کنندگان برای ترخیص هر چه سریع تر محموله های خود، از خدمات شرکت های بازرگانی استفاده می کنند. واردات پارچه بیشتر از طریق حمل و نقل دریایی انجام می گیرد. بنابراین برای جلوگیری از بروز هر مشکلی، بهتر است ترخیص کالا ها از گمرک توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود.

واردات پارچه به داخل کشور

در کشور ما به دلیل تقاضای بسیار در بازار، نیاز مصرف کنندگان و همچنین مشکلات موجود در صنایع نساجی داخلی، همواره به واردات پارچه و پوشاک توجه بسیاری می شود. واردات پارچه به ایران به صورت عمده از کشور هایی مثل ترکیه، امارات متحده، ایتالیا، چین و… انجام می شود. پارچه های وارداتی به کشور ما شامل انواع پارچه های البسه ای، پارچه چادر مشکی زنانه، پارچه کتان، پارچه کت و شلواری، پارچه نخی، پارچه پرده ای و… می شود.

واردات پارچه و مراحل ترخیص پارچه از گمرک

مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران، تمام پارچه هایی که به ایران وارد می شوند باید از قوانین کشور تبعیت کنند. برای ترخیص پارچه از گمرک، در قدم اول باید مدارک مورد نیاز به بخش مربوطه ارائه گردد. گواهی بازرسی که با نام گواهی انطباق نیز شناخته می شود، یکی از مدارک ضروری در این کار می باشد. در این مدرک نام تولید کننده و یا نمایندگی تولید پارچه به همراه اطلاعات اولیه در مورد جنس پارچه و سایر مشخصات آن درج شده است.
برای تکمیل پروسه ترخیص پارچه از گمرک، علاوه بر ارائه مدارک اولیه، باید دو فرم 111 و 121 نیز ارائه گردد. فرم 111 شامل سوالاتی پیرامون پارچه خریداری شده و وارد کننده آن می باشد. در فرم 121 بیشتر سوالاتی در مورد نوع پارچه و دیگر اطلاعات مربوط به آن قرار داده شده است. چنانچه چند نمونه متفاوت در محموله وجود داشته باشد، این مورد در فرم 121 لحاظ می گردد.
در مرحله بعدی، با تکمیل فرم های ذکر شده و اظهارنامه محموله، پرونده ترخیص به دایره فنی گمرک ارسال می شود. پس از بررسی پرونده و تایید شماره کوتاژ، مسیر ارزیابی اظهارنامه تعیین می گردد. در پایان پس از پرداخت هزینه های مربوطه و حق گمرکی، به محموله پارچه اجازه ترخیص داده می شود.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص محموله پارچه از گمرک

برای واردات پارچه و ترخیص آن از گمرک، داشتن تابعیت ایرانی ضروری می باشد. همچنین بازرگانان باید مدارکی که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم را ارائه دهند.
1. بارنامه
2. پیش فاکتور
3. گواهی مبدا
4. بیمه نامه
5. قبض انبار
6. گواهی بازرسی
7. اظهارنامه واردات پارچه به کشور
لازم به ذکر است که بازرگانان موظف اند پیش از خرید پارچه، مقداری از آن را به گمرک ارسال کنند و اطلاع دهند که می خواهند آن را وارد کنند. به این کار نمونه برداری پارچه گفته می شود و انجام آن برای همه تاجران الزامی است.

بررسی نمونه برداری پارچه و تعرفه و جریمه های مربوط به آن


همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، پس از انتخاب پارچه مورد نظر باید نمونه ای از آن به اداره گمرک ارسال شود. در گمرک نمونه ارسال شده در آزمایشگاه های استاندارد بررسی و آزمایش می شود. پس از بررسی های لازم، کد تعرفه پارچه مشخص می گردد. پس از گذراندن این مراحل بازرگان می تواند پارچه مورد نظر خود را خریداری کند. چنانچه واردات پارچه بدون در نظر گرفتن این مرحله انجام شود، مشمول جریمه 10 درصد تا 100 درصد خواهد شد.

تعرفه تعیین شده برای واردات پارچه

تعرفه های گوناگونی برای پارچه های وارداتی در نظر گرفته شده است که در هنگام ترخیص پارچه از گمرک باید به آن ها توجه شود. کد تعرفه های معرفی شده برای پارچه ها از 5208 تا 6006900 می باشد. این تعرفه ها بر اساس جنس پارچه و نوع آن متفاوت هستند. به بیان دیگر نوع پارچه انتخابی در تعیین هزینه های ترخیص محموله، نقش اصلی را دارد. ارزش یک پارچه ها بر اساس عواملی مثل جنس پارچه، عرض آن، نوع دوخت، گرماژ ( وزن پارچه به ازای هر متر مکعب ) تعیین می گردد. در پایان در هزینه ها، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز لحاظ می گردد.

واردات و ترخیص پارچه از گمرک در شرکت بازرگانی تجارت جویان

همانطور که ملاحظه می کنید، پروسه واردات پارچه و ترخیص محموله از گمرک قدری پیچیده است و مراحل متعددی دارد. بنابراین بهتر است در این کار از شرکت های بازرگانی مورد اعتماد و کاردان کمک بگیرید. کمک گرفتن از اشخاص غیر حرفه ای که آگاهی و تجربه کافی در این کار ندارد، منجر به طولانی شدن پروسه کار می شود و ممکن است شما را متحمل هزینه های اضافی بسیاری کند. یک اشتباه کوچک در کار می تواند جریمه و عوارض زیادی به بار آورد. این جریمه ها توسط معاونین گمرکی از صفر تا صد درصد تعیین می گردند.

شرکت بازرگانی تجارت جویان در تاریخ سال 1392 به شماره ثبت 2408 در سازمان ملی ثبت، به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است. گروه تجارت جویان همواره در تلاش است تا در وهله اول به تامین نیاز های جامعه بپردازد. شما می توانید با اطمینان کامل، کار خود را به راحتی به این مجموعه بسپارید. در مجموعه تجارت جویان، تمام مراحل ترخیص پارچه از گمرک در کوتاه ترین زمان ممکن، توسط افراد کاردان به صورت کامل انجام می گیرد. همچنین در این شرکت تمام خدمات ثبت سفارش، خرید کالا، ترخیص کالا از گمرک، اخذ مجوز های لازم و… برای مشتریان عزیز ارائه می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

1/5 - (1 امتیاز)