شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
واردات گوشی مسافرتی

شرایط واردات گوشی مسافرتی

امروزه افزایش قابل توجهی در واردات گوشی مسافرتی وجود داشته است که نشان دهنده روند رو به رشد تقاضای مصرف کننده است. همانند سایر کالاها، واردات تلفن همراه تحت قوانین و مقررات خاصی است که واردکنندگان باید با جدیت به آن پایبند باشند. کسب دانش جامع در مورد شرایط و ضوابط حاکم بر این فرآیند برای افرادی که درگیر واردات تلفن همراه هستند ضروری است. عدم انجام این کار ممکن است منجر به عوارض و مشکلات قانونی شود.
فهرست مطالب

آمارهای اخیر حاکی از افزایش چشمگیر واردات گوشی مسافرتی نسبت به سال قبل است. این افزایش را می توان تا حدی به افرادی نسبت داد که در طول سفرهای خود به خارج از کشور اقدام به خرید گوشی و متعاقباً واردات آن می کنند. با این حال، واردات گوشی مسافرتی از کشورهای خارجی نیز بدون چالش نیست، زیرا این امر تابع شرایط و قوانین منحصر به فرد مقررات و قوانین گمرکی هر کشور است.

در این بخش از مجله شرکت بازرگانی تجارت جویان، هدف ما این است که عمیقاً به پیچیدگی‌های فرآیند واردات گوشی مسافرتی بپردازیم. بررسی جامع ما شامل روش‌های ثبت تلفن‌های مسافربری، همراه با کاوش در اسناد و مدارک لازم و چارچوب‌های قانونی مربوطه می‌شود. برای واردکنندگان بسیار مهم است که با این جنبه‌ها آشنا شوند تا از روند واردات یکنواخت و سازگار اطمینان حاصل کنند.

واردات گوشی مسافری در سال 1402

واردات گوشی مسافری در سال 1402

در سال های اخیر تحولات چشمگیری در قوانین و شرایط حاکم بر واردات گوشی صورت گرفته است. بر اساس شرایط و مقررات جاری، گمرک دیگر محدودیتی برای واردات تلفن همراه مسافری اعمال نمی کند و این امر منجر به هجوم دستگاه های مختلف تلفن همراه به کشور می شود.

لازم است واردکنندگان بدانند که موظفند ظرف یک ماه پس از ورود به کشور به گمرک مراجعه و هر گوشی وارداتی را ثبت نام کنند. این فرآیند ثبت نام برای رعایت مقررات تعیین شده ضروری است.

علاوه بر این، مسافرانی که قصد دارند بیش از یک ماه در این کشور بمانند، باید اقدامات لازم را برای ثبت سریع گوشی خود انجام دهند. عدم انجام این کار در طول ترخیص اولیه گمرکی ممکن است منجر به مهلت یک روزه برای مسافران شود تا این نظارت را اصلاح کنند. با این حال تاکید می‌شود واردکنندگان و مسافران برای ثبت اطلاعات تلفنی و اعلام مشخصات مربوطه، بازه زمانی یک ماهه را رعایت کنند.

یکی از نکات ضروری در فرآیند واردات تلفن همراه، تعرفه گمرکی واردات و هزینه مربوط به ترخیص تلفن همراه و لوازم جانبی آن از گمرک است. ارزش گذاری هر تلفن همراه مسافری که بر اساس ارزش آن تعیین می شود، پس از ثبت اطلاعات دستگاه در گمرک، مستلزم هزینه های مشخصی است.

نکات کلیدی که قبل از وارد کردن گوشی از خارج از کشور باید به آن توجه داشت عبارتند از:

محدودیت واردات سالانه: افراد به واردات یک گوشی در سال به کشور محدود می‌شوند که اهمیت تصمیم‌گیری استراتژیک در انتخاب دستگاه را برجسته می‌کند.

ثبت نام در گمرک: پس از ورود گوشی به کشور، ثبت نام سریع در گمرک برای اطمینان از رعایت مقررات الزامی است.

مهلت ورودی : واردکنندگان مهلتی یک ماهه دارند تا پس از واردات گوشی مسافرتی به کشور، هزینه ورودی را تسویه کنند که تاکید بر تعهدات مالی به موقع مرتبط با فرآیند واردات است.

ریجستری گوشی

ریجستری گوشی

در پایان سال 1396، پروژه رجیستری تلفن به عنوان یک ابتکار استراتژیک با هدف مهار هجوم گوشی های قاچاق به کشور معرفی شد. هدف اولیه این طرح افزایش کنترل بر ورود دستگاه‌های تلفن همراه با پیاده‌سازی یک سیستم رجیستری بود که شناسه بین‌المللی تجهیزات تلفن همراه (IMEI) تلفن‌ها را با شماره تلفن همراه مربوطه در یک پایگاه داده متمرکز مرتبط می‌کند.

تلفن هایی که وارد کشور شده اند و IMEI آنها به درستی در گمرک ثبت شده است، واجد شرایط ثبت نام در رجیستری هستند. روند ثبت نام بخشی جدایی ناپذیر از تلاش های مشترک دولت با وزارت حریم خصوصی، ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت فناوری اطلاعات است.

برای تمامی گوشی های مسافری وارداتی، همکاری با وزارت حریم خصوصی، ارتباطات و سایر مراجع ذیربط الزامی است. ضرورت رجیستری موبایل از هدف جمعی اطمینان از فعالسازی ایمن و تنظیم شده گوشی های وارداتی در داخل کشور ناشی می شود. رویکرد مشترک شامل وزارتخانه های مختلف و نهادهای مبارزه با قاچاق کالا بر ماهیت جامع این طرح تاکید می کند.

توجه به این نکته ضروری است که دارندگان تلفن به طور قابل توجهی از روند ثبت نام سود می برند. فراتر از انطباق با مقررات، ثبت IMEI گوشی در سیستم مرکزی یک مزیت ارزشمند از نظر امنیت است. در مواقع گم شدن یا سرقت، اطلاعات ثبت شده ردیابی کارآمد را تسهیل می کند و احتمال بازیابی دستگاه را افزایش می دهد.

روش های ریجستری گوشی مسافرتی

برای رجیستری واردات گوشی مسافرتی باید سه مرحله را طی کرد:

ثبت نام تلفن همراه با گذرنامه و اظهار حضوری برای افرادی که از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شوند، فرآیندی اجباری است، به‌ویژه اگر در خارج از کشور تلفن همراه خریداری کرده باشند و قصد دارند بیش از 30 روز از خدمات اپراتور ایرانی استفاده کنند. این ثبت‌نام در بدو ورود تسهیل می‌شود و افراد باید خود را برای تأیید اطلاعات شخصی و جزئیات دستگاه توسط مأموران گمرک معرفی کنند.

پس از انجام موفقیت آمیز ثبت نام حضوری، مرحله بعدی شامل پرداخت عوارض گمرکی است. در صورتی که مسافر ایرانی باشد، فرصت یک ماهه برای مراجعه به سامانه گمرک و تسویه هزینه تلفن همراه خود داده می شود. عدم انجام این مرحله در بازه زمانی مشخص شده، نیاز به ثبت تلفن با استفاده از پاسپورت خارجی را به همراه دارد. در چنین مواردی، فرد باید شخصاً برای انجام شرایط لازم به نزدیکترین گمرک مراجعه کند.

اوج گرفتن این مراحل صدور کد فعال سازی را تحریک می کند. این کد از طریق سامانه ثبت نام متمرکز به شماره تلفن ثبت شده پیامک ارسال می شود. با دریافت این کد، فرد توانایی تکمیل مراحل ثبت نام نهایی را به دست می آورد و به طور رسمی تلفن همراه را با نام خود مرتبط می کند.

روش های ریجستری گوشی مسافرتی

برای درک دقیق تر، اجازه دهید به نکات کلیدی بپردازیم:

شرایط ثبت نام حضوری: تاکید بر اهمیت اظهار فیزیکی و ثبت تلفن همراه توسط افراد در بدو ورود به ایران در گمرک.

پرداخت عوارض گمرکی: تعیین جدول زمانی برای مسافران ایرانی برای پرداخت عوارض گمرکی تلفن همراه خود، با تاکید بر اهمیت تسویه به موقع برای جلوگیری از پیچیدگی های اضافی.

ثبت گذرنامه خارجی: رویه افرادی که مهلت یک ماهه را از دست می دهند را برجسته کنید و از آنها خواسته شود که تلفن را با استفاده از گذرنامه خارجی ثبت کنند و نیاز به مراجعه به نزدیکترین اداره گمرک است.

صدور کد فعال سازی: توضیح اینکه تکمیل موفقیت آمیز فرآیند ثبت نام باعث صدور کد فعال سازی می شود که از طریق پیامک ارسال می شود و این امکان را به فرد می دهد تا ثبت نام تلفن را به نام خود نهایی کند.

تعرفه واردات گوشی مسافرتی سال 1402

تعرفه واردات گوشی مسافرتی منوط به ارزش اعلامی گوشی است. در اصل این تعرفه نشان دهنده درصدی از قیمت گوشی است که باید به گمرک پرداخت شود تا واردات گوشی از خارج از کشور تسهیل شود.

برای ساده کردن خدمات ترخیص کالا از گمرک تلفن مسافری خود، دو روش مجزا برای تسویه هزینه گمرکی وجود دارد:

1- بازدید از گمرک:

  • پس از ورود به کشور، می توانید مستقیماً به گمرک مراجعه کنید.
  • با کارشناس گمرکی که در ثبت اطلاعات گوشی شما کمک می کند مشورت کنید.
  • پس از تعیین هزینه گمرکی و پرداخت متعاقب آن توسط گمرک برای شما رسید صادر می شود.

تعرفه واردات گوشی مسافرتی سال 1402

2- پرداخت آنلاین از طریق سامانه گمرک (https://epl.irica.ir):

  • از طرف دیگر، می توانید به راحتی سیستم گمرک آنلاین کشور استفاده کنید.
  • برای ثبت اطلاعات گوشی خود به سایت تعیین شده (https://epl.irica.ir) مراجعه کنید.
  • پرداخت هزینه گمرکی را به صورت امن و راحت از طریق بستر آنلاین انجام دهید.
ارزش نوع گوشی موبایل تعرفه
کمتر از ۱۰۰ دلار هوشمند ۱۲%
دارای صفحه کلید غیرلمسی ۳۰%
۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار هوشمند ۸%
دارای صفحه کلید غیرلمسی ۳۰%
بالای ۶۰۰ دلار هوشمند ۸%
دارای صفحه کلید غیرلمسی ۳۰%

توجه به این نکته ضروری است که هر دو روش انعطاف پذیری را برای واردکنندگان فراهم می کنند و به آنها اجازه می دهد رویکردی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با ترجیحات و شرایط آنها مطابقت دارد.

مدارک مورد نیاز برای واردات گوشی مسافرتی: تنها کافیست رسید و یا فاکتور خرید خود را به همراه پاسپورت داشته باشید تا بتوانید به راحتی واردات گوشی خورا تکمیل کنید.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *