شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
کارت بازرگانی

کارت بازرگانی چیست؟

به طور خلاصه، کارت بازرگانی یک سند مهم است که به افراد و شرکت ها اجازه می دهد تا در فعالیت های واردات و صادرات شرکت کنند. توسط اتاق تعاون در تهران یا شهرستان ها با تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می شود. با این حال، فرآیند دریافت این کارت می‌تواند دلهره‌آور باشد و شرایط و مدارک لازم برای انجام آن وجود داشته باشد.
فهرست مطالب

آیا قصد واردات یا صادرات کالا دارید؟ سپس، اولین چیزی که نیاز دارید یک کارت بازرگانی است! اما کارت بازرگانی دقیقا چیست و چگونه می توان آن را تهیه کرد؟

اما نگران نباشید، ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم! در این مقاله، ما عمیق‌تر به تعریف کارت بازرگانی می‌پردازیم و شما را در مراحل گام به گام دریافت آن راهنمایی می‌کنیم.

بنابراین، چه یک کارآفرین نوپا یا یک صاحب کسب و کار با سابقه هستید، به خواندن ادامه دهید تا همه چیز را در مورد سند ضروری که بازی واردات و صادرات شما را به سطح بعدی می برد، بیاموزید!

شرکت بازرگانی تجارت جویان یک شرکت تخصصی در زمینه واردات، صادرات و ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. این شرکت با تکیه بر تجربیات مدیران و کارشناسان خود، با ارائه خدمات با کیفیت و تضمین رضایت مشتریان، توانسته است محبوبیت و ثبات خود را در بازار به دست آورد.

از خدمات ارائه شده توسط شرکت تجارت جویان می‌توان به واردات و صادرات کالا، ترخیص کالا از گمرک، ترانزیت کالا، مشاوره گمرکی و حمل و نقل کالا اشاره کرد. با تکیه بر تیم مجرب و متخصص خود، این شرکت توانسته است بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد و رضایت آنان را به دست آورد.

شرکت تجارت جویان با داشتن دانش فنی و تجارب زیاد، قادر است بهترین راه‌حل‌های بازرگانی را برای مشتریان خود پیشنهاد دهد و در تمامی مراحل بازرگانی، از جمله بررسی تجاری، مذاکره با تأمین‌کنندگان، بررسی گمرکی و حمل و نقل کالا، به مشتریان خود خدمات ارائه دهد.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی چیست؟

آیا به دنبال تجارت فرامرزی به ویژه واردات و صادرات کالا به ایران و از ایران هستید؟ اگر چنین است، باید از قوانین و مقررات گمرکی کشور آگاه باشید که تمامی تجار – اعم از افراد و شرکت ها – را ملزم به داشتن کارت بازرگانی می کند.

این مجوز شما را قادر به انجام امور مربوط به واردات و صادرات کالا از جمله ثبت سفارش، ترخیص کالا و حق عمل در گمرک می نماید. با این حال، دریافت کارت بازرگانی فرآیند ساده ای نیست.

برای واجد شرایط بودن، باید بازرگان موسسه ی خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده و دارای دفاتر پلمپ شده ی تجارتی باشید و عضویت اتاق بازرگانی محلی خود را نیز قبول کرده باشید. اگر یک شرکت تجاری هستید، کارت به نام مدیر مسئول صادر می شود.

برای دریافت کارت بازرگانی، باید اطلاعات کسب و کار خود را به اتاق بازرگانی ارائه دهید و توسط دو نفر از اعضای اتاق معرفی شوید. و اگر یک تاجر یا شرکت خارجی هستید، صدور کارت بازرگانی بستگی به توافق دوجانبه دارد. به عبارت دیگر، تنها در صورتی به شما کارت اعطا می شود که کشور شما به تجار ایرانی اجازه دهد تا در آن تجارت کنند.

انواع کارت بازرگانی

  • کارت بازرگانی تجاری:

کارت بازرگانی مجوزی است که افراد و شرکت‌ها برای انجام فعالیت‌های واردات و صادرات از جمله تشریفات گمرکی و صادرات کالاهای مجاز مورد نیاز است. این سندی حیاتی است که انطباق تجارت فرامرزی با مقررات ایران را تضمین می کند.

  • کارت بازرگانی خدماتی:

اشخاص حقوقی دارای مجوز سرمایه گذاری در بخش خدمات می توانند کارت بازرگانی خدماتی دریافت کنند که فعالیت واردات آنها را محدود به حوزه خدماتی خاص خود می کند. این کارت تضمین کننده انطباق با مقررات ایران است و برای اشخاص حقوقی که در فعالیت های وارداتی مرتبط با خدمات فعالیت دارند ضروری است.

  • کارت بازرگانی تولیدی ، صنعتی:

اشخاص حقوقی دارای مجوز سرمایه گذاری در فعالیت های تولیدی واجد شرایط دریافت کارت بازرگانی تولیدی می باشند. این کارت به آنها اجازه می دهد تا تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز کارگاه را برای تولید خود وارد کرده و متعاقباً محصولات نهایی را صادر کنند.

  • کارت بازرگانی موردی:

کارت ورود/صادرات موقت مجوز ترخیص یکباره است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود. این امکان را به آنها می دهد تا کالاهای خود را برای یک معامله واردات و صادرات از گمرک ترخیص کنند.

این کارت برای کسانی که نیاز به واردات یا صادرات کالا به صورت موقت دارند ایده آل است و راهی مناسب برای اطمینان از رعایت مقررات ایران می باشد.

انواع کارت بازرگانی

شرایط دریافت کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به هر 2 صورت: حقیقی و حقوقی قابل دریافت می باشد.

1- اشخاص حقیقی:

برای واجد شرایط بودن، باید شرایط خاصی را داشته باشید، از جمله:

داشتن حداقل 21 سال سن و داشتن حداقل سه سال تجربه تجاری یا تولید. این تجربه می تواند مورد تایید دو نفر دارنده کارت بازرگانی باشد و یا از طریق مدارک دانشگاهی و یا مجوز تولید از یکی از وزارتخانه های مربوطه ارائه شود.

علاوه بر این، شما باید یک محل کسب و کار مناسب، اعم از مالک یا اجاره ای داشته باشید و گواهی پایان خدمت یا گواهی معافیت برای مردان داشته باشید. همچنین باید یک حساب جاری در شعبه بانک داخلی داشته باشید و با سازمان ها یا سازمان های دولتی رابطه استخدامی نداشته باشید.

همچنین، شما باید دارای سابقه کیفری تمیز، بدون محکومیت کیفری موثر و سابقه ورشکستگی به دلیل تقصیر یا تقلب نباشید.

  • اشخاص حقیقی غیر ایرانی:
  1. داشتن تمام شرایطی که قبلا ذکر شد، به جز تکمیل خدمت وظیفه.
  2. مجوز کار و اقامت معتبر
  3. اقدام متقابل در مورد ایرانیان مقیم آن کشور

2- اشخاص حقوقی:

برای دریافت کارت بازرگانی در ایران، شرکت ها باید شرایط خاص واجد شرایط بودن را داشته باشند. از جمله داشتن محل کسب و کار مناسب با حوزه فعالیت خود اعم از مالکیت یا اجاره ای و داشتن دفاتر قانونی با اظهارنامه ثبتی در پرونده می باشد.

ضمناً شرکت ها نباید سابقه ورشکستگی ناشی از تقصیر داشته باشند و باید قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کنند. با این حال، برخی از معافیت ها برای این الزامات وجود دارد.

به عنوان مثال مدیران شرکت های تعاونی، شرکت های دولتی و شرکت های مشمول قانون حمایت از صنایع مشمول محدودیت عدم داشتن رابطه استخدامی با ارگان ها و سازمان های دولتی نیستند.

ضمناً مدیران عامل و روسای هیأت مدیره باید دارای پروانه کار و اقامت معتبر و فاقد سابقه محکومیت کیفری مؤثر باشند. اما مدیران شرکت‌های دولتی و شرکت‌های متعلق به نهادها و شرکت‌های انقلابی مشمول قانون حمایت از صنایع که حکم مدیریت آنها توسط سازمان‌های دولتی صادر شده است از ارائه گواهی عدم محکومیت کیفری معاف هستند.

مزایای کارت بازرگانی

مزایای کارت بازرگانی

اگر به دنبال دریافت کارت بازرگانی در ایران هستید، شرایط و مزایای خاصی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • واردات از مناطق آزاد: دارندگان این کارت می توانند از مناطق آزاد واردات و صادرات کالا را از کشورهای همسایه و یا کشورهای دیگر به راحتی انجام دهند.
  • صادرات کلیه کالاهای تجاری مجاز: دارندگان کارت بازرگانی می توانند کلیه کالاهای تجاری که طبق مقررات ایران مجاز هستند را صادر کنند.
  • صدور ویزای تجاری، صدور گواهی مبدا: دارندگان کارت بازرگانی می توانند ویزای تجاری و گواهی مبدا را که از مدارک ضروری برای تجارت بین الملل هستند، دریافت کنند.
  • عضویت در اتاق بازرگانی: برای دریافت کارت بازرگانی باید عضو اتاق بازرگانی محلی باشید.
  • نداشتن محکومیت کیفری: برای واجد شرایط بودن برای دریافت کارت بازرگانی، باید سابقه کیفری پاک و بدون محکومیت کیفری مؤثر داشته باشید.
  • دارا بودن سه سال سابقه در زمینه فعالیت های بازرگانی یا تولیدی که به تایید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی رسیده باشد
  • ارائه مدرک تحصیلی: شما می توانید مدرک دانشگاهی را به عنوان مدرکی دال بر تخصص خود در فعالیت های تجاری یا تولیدی ارائه دهید.
  • داشتن محل کار قانونی و مناسب برای فعالیت: باید محل کار قانونی مناسب برای فعالیت تجاری یا تولیدی خود داشته باشید.
  • داشتن پروانه تولید از وزارت تولید: اگر به فعالیت تولیدی مشغول هستید، باید از یکی از وزارتخانه های مربوطه مجوز تولید داشته باشید.
  • ارائه اظهارنامه ثبت نام: باید اظهارنامه ثبت نام را به اتاق بازرگانی ارائه دهید.
  • ارتباط با بازرگانان خارجی: دارندگان کارت بازرگانی می توانند با تجار خارجی ارتباط برقرار کرده و به تجارت فرامرزی بپردازند.
  • تبادل جهانی اطلاعات تجاری: دارندگان کارت ویزیت می توانند به اطلاعات تجاری جهانی دسترسی داشته باشند و از روندها و تحولات بازار به روز بمانند.
  • شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی: دارندگان کارت ویزیت می توانند در نمایشگاه ها شرکت کرده و محصولات و خدمات خود را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهند.
  • مبادرت به امر صادرات و واردات کالا بصورت تجاری: دارندگان کارت بازرگانی می توانند به واردات و صادرات تجاری کالا بپردازند.
  • حق العمل کاری در گمرک: دارندگان این کارت حق دارند در گمرک اقدام کنند و در تشریفات گمرکی شرکت کنند.
  • ثبت و ترخیص سفارش: دارندگان این کارت می توانند سفارشات خود را برای فعالیت های واردات و صادرات ثبت و ترخیص کنند.

مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی

برای دریافت کارت بازرگانی در ایران چندین شرط اضافی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. در اینجا به تفکیک این الزامات آمده است:

  • شرط سنی: برای داشتن این کارت باید حداقل 23 سال سن داشته باشید.
  • گواهی عدم سوء پیشینه: مدیر عامل شرکت باید اصل گواهی سوء پیشینه ارائه دهد.
  • فرم امضای اضافی: باید فرم امضای اضافی را با امضای مدیرعامل، مهر شرکت و گواهی امضای دفتر اسناد رسمی پر کنید.
  • گواهی صدور بلامانع: باید اصل گواهی مربوط به سال آخر فعالیت مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری را به آدرس دفتر مرکزی شرکت ارائه دهید.
  • روزنامه رسمی شرکت: باید روزنامه رسمی تاسیس و کلیه تغییرات شرکت را تا تاریخ فعلی ارائه دهید. موضوع فعالیت شرکت باید در راستای صادرات و واردات کالا باشد.
  • اظهارنامه ثبت: باید اصل اظهارنامه ثبت در دفاتر تجاری را که به تایید اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد ارائه دهید.
  • گواهی پلمپ دفتر: اصل گواهی پلمپ دفاتر ، از اداره ثبت شرکت ها
  • اظهارنامه و گواهی تمبر: برای دریافت اظهارنامه و گواهی تمبر باید به نزدیکترین اداره پست و اداره ثبت شرکت مراجعه نمایید.
  • شرکت های با مسئولیت محدود: در صورت داشتن شرکت با مسئولیت محدود باید یک نسخه از فرم درخواست ثبت داخلی شرکت و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره تاسیس شرکت باشد را ارائه دهید. ممهور به مهر اداره ثبت شرکتها الزامی است.
  • کارت ملی: باید اصل کارت ملی مدیر عامل را ارائه دهید. در صورت تغییر در پروفایل باید عکس شناسنامه را از تمامی صفحات اسکن و آپلود کنید. همچنین باید دو عکس جدید تمام رخ، رنگی ساده و با پس زمینه سفید تهیه کنید.
  • مدرک تحصیلی: شما باید اصل مدرک تحصیلی معتبر، حداقل مدرک تحصیلی برای دریافت این کارت دیپلم متوسطه است. مدارک خارجی پس از ارزیابی توسط گروه دانش آموختگان وزارت علوم پذیرفته می شود. در صورتی که دیپلم ندارید باید دارای 3 سال سابقه در تجارت داشته باشید

مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی

تمدید کارت بازرگانی

اگر قبلاً در ایران این کارت را داشته اید، توجه داشته باشید که اعتبار آن فقط یک سال خواهد بود. پس از آن، برای ادامه استفاده باید آن را تمدید کنید.

مراحل تمدید کارت بازرگانی:

برای تمدید کارت بازرگانی خود در ایران، باید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور موجود وارد سامانه شوید. پس از ورود به سیستم، باید دوباره اسناد خود را برای تأیید آپلود کنید. پس از تایید مدارک شما، یک بازرس خبره پرونده شما را بررسی می کند تا مطمئن شود که سابقه اشتباهات معاملاتی یا مشکلی با حساب جاری خود ندارید.

هنگامی که بازرس پرونده شما را بررسی کرد، برای انجام بازرسی از محل کار شما بازدید می کند. در طول بازرسی، بازرس اطمینان حاصل می کند که محل کار شما برای فعالیت های تجاری یا تولیدی شما مناسب است و مجوزهای لازم را در اختیار دارید.

پس از اتمام بازرسی و وارد کردن گزارش خود توسط بازرس در سامانه، کارت شما آماده خواهد شد. با انجام این مراحل می توانید کارت بازرگانی خود را در ایران تمدید کنید و با خیالی آسوده به تجارت فرامرزی خود ادامه دهید.

مطالب دیگر

2 پاسخ

  1. شرکت شما می تونه برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنه؟

  2. سلام دوست عزیز
    برای دریافت کارت بازرگانی باید مدارکی که در قسمت بالا ذکر شده است رو داشته باشید اگر اینچنین است با شرکت تجارت جویان تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم رو به شما بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *