شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
بیش بود

بیش بود چیست و چگونه انجام می شود؟

در این مطلب از تجارت جویان می‌خواهیم بدانیم بیش بود چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ بیش بود ارزش یا بیش اظهاری در واقع نوعی تخلف در واردات کالا است که توسط واردکنندگان اتفاق می‌افتد. در ادامه با این مفهوم بیشتر آشنا می‌شویم.
فهرست مطالب

بیش ‌اظهاری یا بیش بود ارزش، یکی از تخلفات رایج در گمرک، در زمینه واردات کالا است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که صاحب کالا یا شرکت وارد کننده آن، به منظور بهره‌بردن از تفاوت نرخ ارزها (نرخ ارز دولتی و نرخ ارز آزاد)، ارزش کالای وارداتی را به طریقی بیشتر اعلام کند تا بیشترین مقدار ارز را به دست آورد.

این کار اغلب در مورد کالاهایی با ارزش کمتر انجام می‌شود. با وجود اینکه اعلام بیش اظهاری موجب افزایش هزینه های گمرکی کالاهای وارداتی می‌شود، اما واردکنندگان از این ترفند برای دریافت ارز دولتی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که گمرک می‌تواند با توجه به مقررات، ارزش کالا را بررسی کرده و میزان تخلف را مشخص ‌کند.

به زبان ساده، بیش بود به این معنا است که فرد ارزش کالا را بیشتر از مقدار واقعی و پرداختی اعلام کند. این کار به منظور ارائه اسناد و مدارک تقلبی به گمرک و فریب بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مالی، خروج ارز و پول‌شویی انجام می‌شود.

در این نوع تخلف، مقدار بیش بود ارزش باید بیشتر از ۱۰ درصد ارزش واقعی کالا در اظهارنامه باشد تا به عنوان یک تخلف تلقی شود. با وجود سیستم‌های بانکی و ارزش‌گذاری دقیق کالاها، گمرک این تخلفات را پیدا کرده و متخلفان را مجازات می‌کند.

هر آنچه باید در مورد بیش بود بدانید

دلایل اعلام بیش اظهاری

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا دلایل دیگری نیز برای بیش بود وجود دارد. به عنوان مثال یکی از دلایل بیش اظهاری واردات کالا از کشورهای خارجی توسط سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی است.

دلیل دیگر ارائه تسهیلات بانکی یا استفاده از حساب‌های ذخیره ارزی به صورت بلندمدت با بهره‌های کم می‌باشد. شرکت‌های سهامی عام و تعاونی نیز از بیش اظهاری استفاده می‌کنند. دلیل عمده دیگر، تأمین منابع مالی برای کالاهای قاچاق از طریق بیش اظهاری است.

اعتراض به بیش ‌بود ارزش در واردات کالاها

واردکنندگان می‌توانند به حکم گمرک در مورد بیش اظهاری اعتراض کنند. اعتراض به بیش بود ارزش در واردات کالاها، در صورت بروز اختلافات قیمت بین صاحب کالا و گمرک، مورد کمیسیون قرار می‌گیرد.

اگر این اختلافات قبل از ترخیص کالا از گمرک اتفاق بیفتد، صاحب کالا باید ظرف ۳۰ روز اعتراض کند. اگر گمرک پس از ترخیص کالا متوجه تخلف شود، می‌تواند به صورت قانونی اقدام نماید.

این موضوع می‌تواند به دادگاه عدالت اداری منتقل شده و در صورت صدور حکم نهایی برای بیش بود ارزش، به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده شود. لازم به ذکر است که اگر هنگام ترخیص کالا با چنین مشکلاتی مواجه شدید می‌توانید از مشاوران ما در تجارت جویان کمک بگیرید.

مراحل اعتراض به بیش اظهاری

اعتراض به بیش بود مراحلی دارد که باید به صورت قانونی انجام شود، این مراحل عبارت‌اند از:

  • بررسی و ثبت اطلاعات: مدارک محموله‌های تجاری وارداتی در مراحل ثبت سفارش کالا و تهیه اظهارنامه گمرکی توسط کارشناسان مجرب چندین بار بررسی می‌گردد. این اطلاعات با سامانه‌های مختلف چون سامانه جامع تجارت و tsc مطابقت داده می‌شود.
  • کشف تخلف: اگر کارشناسان گمرک متوجه هر گونه تخلف در واردات شوند می‌توانند پرونده واردات کالا را به مراجع مربوط در گمرک ارجاع دهند.
  • رسیدگی در دفتر مربوطه: در دفتر گمرک، کارشناسان به مسئله بیش بود ارزش گمرکی محموله تجاری رسیدگی کرده و نظر خود را درباره وقوع یا عدم وقوع این تخلف صادر می‌نمایند.
  • اعتراض به کمیسیون رسیدگی به اختلاف گمرکی: در این مرحله واردکننده می‌تواند نسبت به حکم صادر شده اعتراض کند.
  • تجدید نظر: اگر یکی از طرفین (صاحب کالا) باز هم نسبت به رأی کمیسیون اعتراض داشته باشد، باید پرونده گمرکی خود را به کمیسیون تجدید نظر ارجاع دهد.
  • دیوان عدالت اداری: آخرین مرجع برای بررسی اعتراضات مرتبط با بیش اظهاری در واردات، دیوان عدالت اداری است. رأی صادر شده توسط این دیوان لازم‌الاجرا است و طرفین شکایت باید به آن عمل کنند.

روش محاسبه بیش بود ارزش گمرکی

اهمیت تعیین دقیق بیش بود ارزش گمرکی

تعیین دقیق بیش ‌بود ارزش گمرکی در تجارت جهانی اهمیت زیادی دارد. این مورد یکی از عمده مسائلی است در واردات کالا از کشورهای خارجی اتفاق می‌افتد. این تخلف اغلب به صورتی انجام می‌شود که قابل ‌تشخیص نباشد.

کارشناسان گمرکی با بررسی‌های دقیق می‌توانند به تخلف پی ببرند. تعیین دقیق این تخلف بسیار مهم است و مزایای زیادی دارد که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم.

  • جلوگیری از تخلفات: تعیین درست بیش‌بود ارزش گمرکی از مسائلی است که می‌تواند به جلوگیری از تخلفات کمک کند. افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، باید از این نکته آگاه باشند که تخلفات اقتصادی به ضرر کشور و واردکنندگان است.
  • دقت و حساسیت: انجام فرآیند بیش‌ بود ارزش کالا به نحوی که تخلف نباشد، یک فرآیند حساس است. بهتر است افراد متخصص و ماهر این فرآیند را انجام دهند تا هیچ‌گونه مشکلی پیش نیاید.
  • همکاری با شرکت‌های بازرگانی و متخصصین: مشورت و همکاری با شرکت‌های بازرگانی و افراد متخصص در این زمینه می‌تواند به انجام درست و معقول این فرآیند کمک کند. تجربه و دانش این افراد می‌تواند برای اجتناب از تخلفات مفید باشد.
  • سهولت ترخیص و عدم معطلی: انجام صحیح این فرآیند موجب می‌شود که محموله‌های تجاری وارداتی بدون معطلی و تأخیر ترخیص شوند.

قوانین گمرکی در رابطه با بیش بود

آگاهی از قوانین گمرکی در خصوص بیش ‌بود ارزش کالا اهمیت زیادی دارند. گمرک به عنوان مجری دولت در کنترل واردات و صادرات در کشور، قوانین مختلفی دارد. یکی از این قوانین، قانون مربوط به بیش‌بود ارزش کالا است. به طور کلی قوانین رایج برای بیش اظهاری عبارتند از:

  • توقف فعالیت در صورت بیش‌اظهاری: طبق این قانون، زمانی که کارشناسان گمرک متوجه بیش‌اظهاری شوند، می توانند ترخیص کالا را متوقف کنند. همچنین، اسناد و مدارک مرتبط با ترخیص کالای گمرک و خود محموله وارداتی توقیف می‌شوند.
  • جریمه در صورت تایید بیش‌اظهاری: در صورتی که کمیسیون‌های مربوطه تخلف بیش اظهاری را تایید کنند، صاحب کالا مطابق با میزان تخلف، جریمه خواهد شد.
  • ثبت شکایت: صاحب کالا در صورت رد درخواست بیش‌بود ارزش کالا و ایجاد تأخیر در ترخیص، می‌تواند از گمرک شکایت کند.

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا بیش اظهاری یا بیش بود یکی از تخلفاتی است که در زمان واردات کالا اتفاق می افتد. تعیین درست بیش اظهاری ارزش گمرکی می‌تواند به تسهیل فرآیند تجارت بین‌المللی کمک کند.

همچنین می تواند از آسیب‌های احتمالی ناشی از تخلفات اقتصادی جلوگیری نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینگونه مسائل گمرکی می توانید به مشاوران ما در تجارت جویان مراجعه کنید. لازم به ذکر است که در شرکت بازرگانی تجارت جویان خدمات ثبت سفارش، خرید کالا، تنظیم بارنامه و حمل بار، ترخیص کالا از گمرک، دریافت مجوز های ضروری و… ارائه می گردد.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *