شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
حل اختلافات گمرکی

حل اختلافات گمرکی چیست؟

پیمایش فرآیند ترخیص یک تلاش پیچیده مملو از مراحل پیچیده است که چالش بزرگی را ارائه می دهد. هر مرحله از این فرآیند توسط قوانین متمایز اداره می شود که نیاز به درک جامع دارد. سفر به سمت پاکسازی مستلزم یک سری مراحل طولانی است، یک میدان مین بالقوه از موانع که می تواند به طور قابل توجهی مانع از پیشرفت شود.
فهرست مطالب

در میان این موانع، یکی از موانع مهم به شکل درگیری بین مقامات گمرکی و صاحبان کالا به وجود می آید. پرداختن مؤثر به این موانع مستلزم انبوهی از بینش و آشنایی عملی با حل اختلافات گمرکی است.

خوشبختانه، دوران معاصر شاهد ظهور شرکت ها و کارشناسان ماهر در حل اختلافات گمرکی ماهرانه بوده است. در این میان شرکت بازرگانی تجارت جویان به عنوان یک انتخاب نمونه برای کمک گرفتن در حل تعارضات گمرکی برجسته است.

در گفتار بعدی، ما خلاصه ای گسترده از بینش های مربوط به اختلافات گمرکی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید تا به پیچیدگی های این قلمرو بپردازیم.

حل اختلافات گمرکی

همانطور که قبلاً ذکر شد، تضاد بین مقامات گمرکی و صاحبان کالا می تواند در طول فرآیند ترخیص کالا از گمرک ایجاد شود. در صورت بروز چنین اختلافاتی، به صاحب کالا این فرصت داده می شود تا نگرانی های خود را در کمیته فنی گمرک مطرح کند.

این کمیته برای بررسی دقیق و ارائه راه حل های بالقوه برای موضوع مورد نظر تشکیل جلسه می دهد. در صورتی که با وجود این تلاش‌ها مشکل همچنان پابرجا باشد، صاحب کالا موظف است درخواست کتبی خود را به طور رسمی به گمرک ارائه کند و درخواست ارزیابی مجدد موضوع را به منظور رفع تعارض کند.

کمیته فنی گمرک هیئتی از ارزیاب های خبره را برای بررسی کامل اختلاف گمرکی تشکیل می دهد. کمیته پس از بررسی جامع، یافته ها و توصیه های خود را به صاحب کالا ابلاغ می کند. اگر بن بست حل نشده باقی بماند، پرونده به کمیسیون حل اختلاف گمرکی کشیده می شود. این نهاد بالاتر وظیفه بررسی بیشتر اختلافات و تسهیل روند حل و فصل را دارد.

در صورتی که این چالش حتی پس از دخالت کمیسیون حل اختلاف گمرکی ادامه یابد، موضوع به کمیسیون تجدید نظر می رسد. رای صادره از سوی این کمیسیون برای هر دو طرف لازم الاتباع بوده و الزام به تبعیت از اقدام تعیین شده است.

حل اختلافات گمرکی چیست؟

اختلافات گمرکی به چه معناست؟

در دوران معاصر، اصطلاح “اختلافات گمرکی” به طور مکرر طنین انداز می شود و به موضوع گفتگوهای روزانه تبدیل می شود و افراد بی شماری شکایت خود را بیان می کنند. مهارت در پیمایش این اختلافات برای همه کسانی که در این حوزه درگیر هستند ضروری شده است.

اختلافات گمرکی شامل مسائلی می شود که هم قبل از ترخیص کالا و هم پس از آن به وجود می آید و منجر به عواقب مالی برای نهادهای دولتی و افراد می شود. این اختلافات زمانی رخ می دهد که در هنگام اظهار کالا به گمرک، مغایرت هایی ایجاد شود که منجر به خسارات مالی می شود.

در صورت مشاهده اختلاف در کالاهای وارداتی اظهار شده در اظهارنامه گمرکی، صاحب کالا موظف است با پرداخت کامل مابه التفاوت را اصلاح کند. علاوه بر این، رئیس گمرک اختیار اعمال جریمه هایی از 10٪ تا 100٪ ارزش مغایرت را بر اساس صلاحدید خود حفظ می کند.

هر گونه ناهماهنگی از سوی صاحب کالا در طی فرآیندهای گمرکی به منزله تخلف قانونی است. به همین ترتیب، هرگونه مغایرت در اسناد اظهارنامه همراه نیز به عنوان تخلف طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، اگر کالای اظهار شده تفاوت قابل توجهی با اطلاعات مندرج در اسناد ترخیص کالا داشته باشد، تخلف گمرکی محسوب می شود.

علل ایجاد اختلافات گمرکی و انواع آن ها

اشکال گوناگونی از اختلافات گمرکی می تواند از علل مختلفی پدید آید. در میان اختلافات گمرکی که ممکن است بین صاحبان کالا و مقامات گمرکی ایجاد شود، یکی از منابع بارز مسائل مربوط به تعرفه است. اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه معمولاً از طریق دو سناریو مجزا بررسی می شود:

اختلافات گمرکی مربوط به تعرفه پیش از ترخیص:

اگر اختلافات مربوط به تعرفه ها پیش از ترخیص کالا آشکار شود، اختلافات گمرکی از این نوع رخ می دهد. اگر کارشناسان گمرک مواردی را شناسایی کنند که محاسبات تعرفه اشتباه بوده و منجر به زیان مالی برای کشور شود، اختلافات با محوریت تعرفه ها پیش از ترخیص ظاهر می شود.

هنگامی که چنین تخلفاتی کشف می شود، کارشناسان تفاوت های موجود در اظهارنامه را روشن می کنند. سپس گزارش جامعی از جلسه توسط ارزیاب نظارتی تهیه می شود و متعاقباً برای تعیین جریمه های مرتبط به رئیس گمرک ارسال می شود.

در مواردی که صاحب کالا اعتراض داشته باشد، این بستر به آنها داده می شود تا مخالفت خود را به مقامات گمرکی اعلام کنند. در صورت نیاز می توان این اعتراضات را برای حل و فصل به کمیسیون حل اختلاف مطرح کرد.

اختلافات گمرکی مربوط به تعرفه پس از ترخیص:

مواردی که کارشناسان گمرک پس از فرآیند ترخیص اشتباهات در تعرفه اعلامی را تشخیص دهند، منجر به کسر اصلاحی می شود. این دسته از اختلافات به عنوان “اختلاف گمرکی ناشی از تعرفه پس از ترخیص” نامیده می شود.

راه های حل اختلافات گمرکی

اختلافات گمرکی ناشی از ارزش

یکی دیگر از منابع مهم اختلاف بین مقامات گمرکی و صاحبان کالا ناشی از عدم تطابق در ارزش اظهاری کالا است. چنین اختلافاتی زمانی رخ می دهد که اسناد ارائه شده توسط صاحب کالا از گمرک تایید نشود.

مواردی از این اختلافات زمانی پدید می‌آیند که کارشناسان گمرک تفاوتی را در ارزش تشخیص می‌دهند – به‌ویژه زمانی که ارزش اظهار شده کالاهای ارائه‌شده توسط مالک کمتر از ارزش واقعی آنها باشد.

برای روشن شدن بیشتر، اختلافات گمرکی ناشی از اختلاف ارزش در سناریوهای مختلفی آشکار می شود. نمونه های قابل توجه شامل موارد کاهش ارزش در صادرات، ارزش گذاری بیش از حد در واردات، موارد اضافه پرداخت، کاهش ارزش واردات پس از ترخیص، کاهش ارزش واردات قبل از ترخیص و اظهارنامه های پیش از موعد صادرات است.

اصطلاح “بیش از حد ارزش گذاری” به موقعیت هایی مربوط می شود که در آن صاحب کالا عمداً ارزش کالاهای وارداتی را افزایش می دهد.

این مانور اغلب برای بهره برداری از تفاوت بین نرخ ارز آزاد و نرخ ارز رایج انجام می شود و در نتیجه ارز اضافی به دست می آید. این پدیده به ویژه زمانی برجسته می شود که شکاف قابل توجهی بین نرخ ارز آزاد و نرخ ارز وجود داشته باشد.

راه های حل اختلافات گمرکی

درک جامع از امور گمرکی، اختلافات گمرکی و راه حل های بالقوه آنها برای افرادی که در حوزه ترخیص کالا، واردات و صادرات فعالیت می کنند ضروری است. هنگامی که درگیری بین صاحبان کالا و مقامات گمرکی در مورد جنبه هایی مانند ارزش ها و تعرفه های اعلام شده رخ می دهد، افراد این فرصت را دارند تا از طریق پروتکل های تعیین شده به این مسائل رسیدگی کنند.

به طور مشخص:

افراد می توانند اختلافات خود را در مورد ارزش ها و تعرفه های اعلام شده برای ارزیابی و حل به اداره تعرفه یا اداره ارزش گمرکی ارائه دهند. ارزیاب های خبره این اظهارات اختلاف را بررسی می کنند و در صورت حصول توافق، پرونده در این دفاتر به نتیجه می رسد. با این حال، اگر طرفین درگیر از نتیجه تعیین شده ناراضی باشند، باید اظهارنامه اختلاف خود را به کمیسیون اختلافات گمرکی ارسال کنند.

کمیسیون اختلافات گمرکی رسیدگی به اختلافات گمرکی را برعهده می گیرد و پس از ارزیابی کامل، رأی صادر می کند. اگر تصمیم صادر شده نتواند مورد رضایت صاحب کالا قرار گیرد، آنها این گزینه را برای تشدید بیشتر پرونده خود به کمیسیون تجدیدنظر برای حل و فصل حفظ می کنند. در صورتی که پس از این مرحله، صاحب کالا از مصوبه ناراضی بماند، راه را برای پیگیری پرونده خود از طریق دیوان عدالت اداری در اختیار دارد. احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری دارای اهمیت حقوقی بوده و برای تمامی طرفین درگیر الزام آور است.

یک راه جایگزین برای حل اختلافات گمرکی، سپردن فرآیند ترخیص به کارگزاران رسمی گمرک است. برای آشنایی با یکی از مهمترین کارگزاران رسمی گمرک، در این سفر با ما همراه باشید.

علل ایجاد اختلافات گمرکی و انواع آن ها

حل اختلاف توسط کارگزار رسمی گمرک

یک رویکرد مناسب برای حل و فصل اختلافات گمرکی، استفاده از خدمات یک کارگزار رسمی برای ترخیص کالا است. ممکن است بارها با اصطلاح “ترخیص کار” مواجه شده باشید که اساساً معادل مفهوم کارگزار رسمی است.

دلال رسمی اعم از شخص حقوقی یا حقیقی دارای تاییدیه رسمی از گمرک بوده و به عنوان نماینده صاحب کالا در مراحل ترخیص فعالیت می کند. این فرد که به عنوان کارگزار رسمی گمرک یا ترخیص کار شناخته می شود، مسئولیت نظارت بر کلیه مراحل ترخیص و واردات را بر عهده می گیرد.

توجه به این نکته ضروری است که در شرایط خاص، صاحبان کالاهایی که دارای مجوز تخصصی از گمرک هستند، می توانند خود به عنوان کارگزار گمرک، مراحل ترخیص را انجام دهند.

حل اختلافات گمرکی توسط شرکت بازرگانی تجارت جویان

از جمله برترین و معتبرترین شرکت های ترخیص کالا، شرکت بازرگانی تجارت جویان می باشد. این شرکت با انبوهی از تجربه اختصاص داده شده به حوزه های واردات، صادرات و ترخیص کالا، در طول سالیان گذشته سابقه قابل توجهی را به ثبت رسانده است. شرکت بازرگانی تجارت جویان که با مأموریت تسهیل در ترخیص کالا و تسهیل مراحل ترخیص تأسیس شده است، با کادری از متخصصان زبده و متخصص در این زمینه، آماده ارائه خدمات بهینه و کارآمد است.

این شرکت با برخورداری از سابقه و دستاوردهای گسترده در زمینه واردات، صادرات، ترخیص کالا و امور گمرکی، در ارائه راهکارهای عملی برای حل اختلافات گمرکی مهارت دارد. شرکت بازرگانی تجارت جویان همچنان در حمایت از صاحبان کالا تزلزل ناپذیر است و خود را به عنوان یک انتخاب ایده آل برای نظارت بر فرآیند ترخیص کالا از جانب شما معرفی می کند. برای بینش جامع، تشویق می‌شوید با کارشناسان این شرکت که در تمام ساعات شبانه روز در دسترس هستند، در ارتباط باشید.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *