شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
ترانزیت کالا

آشنایی با ترانزیت کالا

ترانزیت کالا به عنوان یکی از روش های حمل و نقل کالا به شمار می رود. در این روش از حمل و نقل، کالا از یک گمرک به گمرک کشور دیگر ارسال می شود. صادرات و واردات یکی از اصلی ترین نیازهای هر کشوری است. روش های حمل و نقل کالا متفاوتی برای واردات و صادرات وجود دارد که ترانزیت به عنوان یکی از پرکاربردترین ها در این میان شناخته می شود.
فهرست مطالب

ترانزیت، کلمه ای آشنا برای بازرگانان خواهد بود چرا که این روش حمل و نقل می تواند بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش ها باشد. قوانین ترانزیت کالا برای هر کشوری ممکن است متفاوت باشد چرا که این روش حمل و نقل، بین المللی بوده و هر کشوری باید شرایط منحصر به فرد خود را برای ترانزیت اعمال کند.

شیوه محاسبه هزینه ترانزیت نیز برای هریک از کشورها متفاوت خواهد بود. در این مطلب قصد آشنایی با کلیه ویژگی های ترانزیت را داریم. در ادامه با ما همراه باشید:

انواع شیوه های ترانزیت

انواع ترانزیت کالا

ترانزیت در حالت کلی به دو دسته: ترانزیت خارجی و ترانزیت داخلی تقسیم می شود. شیوه اقدام برای هریک از روش های ترانزیت، متفاوت خواهد بود و باید با شرایط و مدارک مورد نیاز هریک از آنها آشنایی داشته باشید.

ویژگی های هریک از روش ها، به شرح زیر خواهد بود:

ترانزیت خارجی

ترانزیت خارجی، زمانی معنی پیدا می کند که کالا از گمرک مبدا، حداقل 3 گمرک کشور مختلف را طی کند تا به گمرک مقصد برسد. توجه داشته باشید که کالا باید در زمان تعیین شده به گمرک رسیده و در زمان تعیین شده از آن خارج شود.

برای این نوع ترانزیت، داشتن گذرنامه ضروری خواهد بود و باید به دنبال اخذ مجوزهای قانونی باشید. ترانزیت خارجی کالا نیاز به اخذ تاییدیه از اداره گذرنامه و نیروی انتظامی خواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای صادرات از طریق ترانزیت خارجی

برای صادرات کالا از طریق این طریق، باید مدارک زیر را در دست داشته باشید:

فاکتور خرید کالا، بارنامه، پکینگ لیست، معرفی نامه نماینده قانونی صاحب کالا، کارت بازرگانی و یا تصویر آن، وکالت نامه، اخذ مجوز از بانک، تعهد قانونی یا ارائه ضمانت نامه، اخذ مجوز عبور برای ترانزیت و…

مدارک ذکر شده باید توسط شرکت ترخیص کننده کالا و یا صاحب کالا ارائه شده باشند.

ترانزیت داخلی کالا

در بخش قبل، با کمک ترانزیت، اجناس به منظور صادرات و واردات از گمرکی به گمرک دیگر انتقال پیدا می کنند. اما در تمامی اوقات، ترانزیت به جابجایی کالا بین کشورهای مختلف اطلاق نمی شود.

چرا که ممکن است مجبور به جابجایی کالا از یک گمرک کشور به گمرک دیگر آن شویم. در صورت وجود چنین تشریفات گمرکی، به روش جابجایی کالا، ترانزیت داخلی کالا گفته میشود.

ترانزیت، قوانین خاص خود را خواهد داشت. یکی از مهمترین قوانین ترانزیت، مربوط به زمان رسیدن کالا می شود. کالای ترانزیت شده باید در زمان تعیین شده به مقصد رسیده باشد، در غیر اینصورت، کالا قاچاق محسوب می شود. البته در صورت بروز برخی اتفاقات غیرمترقبه، پس از ارائه مدارک، از تاخیر چشم پوشی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ترانزیت داخلی کالا

برای ترانزیت داخلی نیز باید کلیه مدارک مورد نیاز را ارائه کرده باشید. پس از آشنایی با ترانزیت داخلی کالا، باید به فکر فراهم کردن مدارک مورد نیاز ترانزیت داخلی باشید. از جمله مهمترین مدارک مورد نیاز برای ترانزیت داخلی کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فاکتور فروش کالا، پکینگ لیست، پروانه بهره برداری، گواهی مبدا، قبض انبار از گمرک، گواهی ثبت سفارش کالا، گواهی ترخیصیه، بارنامه و…

توجه داشته باشید که کلیه این مدارک باید به همراه ترخیص کار و یا نماینده بازرگان باشد. پس از ارائه مدارک، کارشناسان گمرک، اجناس را مورد بررسی قرار می دهند تا از صحت اطلاعات ارائه شده اطمینان حاصل کنند. در صورتی که تایید کارشناسان را دریافت کرده باشید امکان ترخیص کالا از گمرک وجود خواهد داشت.

قوانین هزینه های ترانزیت 

ترانزیت داخلی با حمل و نقل کالا در داخل کشور متفاوت است. قوانین هزینه های ترانزیت به گونه ای است که اگر درخواست ترانزیت از طرف صاحب کالا ثبت شده باشد، حق مسئولیت و بیمه نیز بر عهده وی خواهد بود.

اما در صورتی که ترانزیت به صلاحدید گمرک انجام شده باشد، گمرک نیز هزینه ها و خسارات احتمالی را بر عهده می گیرد. برای آشنایی بیشتر با لیست هزینه های ترخیص کالا مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای ترانزیت داخلی کالا

انواع شیوه های ترانزیت

تا به اینجای مطلب احتمالا ترانزیت کالا را تنها به روش حمل و نقل زمینی کالا نسبت می دهید.

اما ترانزیت می تواند به 4 روش: زمینی، دریایی، هوایی یا ریلی انجام شود. ممکن است شیوه حمل یک کالا برای کشورهای مختلف تغییر پیدا کند. به گونه ای که ابتدا کالا به صورت زمینی حمل شده و در گمرک کشور دوم، از روش ریلی برای ترانزیت استفاده شود.

ترانزیت دریایی کالا

ترانزیت دریایی به عنوان قدیمی ترین روش ترانزیت شناخته می شود. ترانزیت دریایی با استفاده از قایق، لنج و یا کشتی انجام خواهد شد. البته تنها برای کشورهایی می توان از این شیوه ترانزیت استفاده کرد که دارای مرز دریای آزاد هستند.

ترانزیت زمینی

ترانزیت زمینی یکی از رایج ترین روش های ترانزیت است. در این روش، جابجایی کالا توسط کامیون ها انجام می شود. به دلیل دسترسی آسان به کامیون، و همچنین هزینه های پایین آن، بسیاری از بازرگانان این شیوه ترانزیت را انتخاب می کنند. این روش ترانزیت، علاوه بر سرعت بالا، امکان دسترسی به هر نقطه جهان را به بازرگانان خواهد داد.

ترانزیت هوایی کالا

در ترانزیت هوایی از هواپیماها استفاده می شود. از این رو سرعت انتقال از این طریق بالاتر از سایر روش های ترانزیت خواهد بود. از این روش ترانزیت معمولا برای حمل و نقل کالاهایی نظیر: خواربار، محصولات کشاورزی، دارو، محصولات پزشکی و… استفاده می شود. چرا که به دلیل سرعت بالا، از فاسد شدن محصولات جلوگیری خواهد کرد.

ترانزیت ریلی

ترانزیت ریلی، یکی از روش های اقتصادی ترانزیت به شمار می رود. البته تنها برای نقاطی می توان از این شیوه ترانزیت استفاده کرد که دارای خطوط ریلی باشند.

برای ترانزیت کالا چگونه اقدام کنیم؟

شرکت بازرگانی تجارت جویان یکی از قدیمی ترین و باتجربه ترین موسسه های صادرات و واردات، ترخیص کالا و ترانزیت کالا در کشور است. با مراجعه به وب سایت رسمی شرکت تجارت جویان، علاوه بر ثبت سفارش، می توانید از راهنمایی های کارشناسان زبده تجارت جویان نیز استفاده کنید.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *