شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
ترانشیپ

ترانشیپ چیست + تفاوت ترانزیت و ترانشیپ

تجار و بازرگانان به دنبال این هستند که بدانند ترانشیپ چیست و چه مزایایی دارد؟ به طور کلی فرایند ترانشیپ و ترانزیت در حوزه واردات و صادرات کالا بسیار مهم هستند. در این مطلب قصد داریم تفاوت های بین ترانشیپ و ترانزیت را بررسی کرده و کاربردها و مزایای ترانشیپ را نیز بیان کنیم.
فهرست مطالب

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که ترانشیپ چیست باید بگوییم که ترانشیپ (Transshipment) به معنای انتقال کالا از مبدأ به یک مقصد واسط و سپس به مقصد نهایی است.

به عبارت دیگر در این روش، کالا ابتدا به یک کشور وارد شده و سپس در همان کشور به مقصد نهایی منتقل می‌شود. این روش اغلب برای دور زدن تحریم‌ها یا کاهش هزینه‌های حمل و نقل به کار می‌رود.

همچنین اگر مسیر مستقیمی برای واردات کالا از کشور مبدأ به کشور مقصد نباشد نیز از این روش استفاده می شود. کاربرد دیگر ترانشیپ یا روش حمل و نقل ترکیبی، تجمیع محموله های کوچک در یک محموله بزرگ یا برعکس است.

همچنین اگر قرار باشد محموله با چند روش حمل و نقل انتقال داده شود، روش ترانشیپ مورد استفاده قرار می گیرد.  برای مثال، محموله از نقطه A به نقطه B از طریق دریایی حمل می شود، در حالی که مقصد نهایی آن Pont C است.

از نقطه B به نقطه C نیز از طریق راه آهن منتقل می شود. بنابراین، محموله را می توان در یک بندر یا پایانه برای مدتی نگه داشت و سپس از طریق قطار یا کامیون به مقصد نهایی انتقال داد.

ترانزیت و ترانشیپ کالا

ترانزیت چیست؟

حال که با معنی ترانشیپ آشنا شدید و متوجه شدید چه کاربردی دارد بهتر است با ترانزیت نیز آشنا شویم. ترانزیت به معنی عبور کالا از یک کشور به کشور دیگر بدون توقف و تغییر مالکیت (گمرک نشده) است.

در این فرایند، کالا به کشور واسطه وارد می ‌شود و بدون ثبت در گمرک، به کشور مقصد ارسال می گردد. در حقیقت کالای ترانزیتی کالایی است که از طرف فروشنده فرستاده شده ولی هنوز به دست خریدار نرسیده است. در این روش وسیله حمل و نقل کالا تغییر نمی کند.

به طور کلی، در روش ترانشیپ اغلب وسیله حمل کالا و مالکیت آن در مقصد میانی تغییر می کند، اما در روش ترانزیت کالا از مبدا به مقصد، بدون تغییر مالکیت منتقل می شود. در هر دو فرایند، رعایت قوانین و مقررات مربوط به واردات و صادرات در کشورهای مختلف از نظر مالیاتی، گمرکی و امنیتی اهمیت زیادی دارد.

مراحل ترانشیپ چیست؟

کاربرد ترانشیپ

در این بخش قصد داریم بدانیم کاربرد ترانشیپ چیست؟ همان طور که در مطالب بالا نیز گفتیم از این روش زمانی استفاده می شود که هیچ راه مستقیمی برای انتقال کالا به مقصد وجود نداشته باشد.

اغلب تجار و بازرگانان بین‌المللی با این روش از واردات کالا آشنا هستند و قوانین و مقررات مربوط به آن را می دانند. همچنین مشکلات گمرکی و ممنوعیت‌ های وارداتی نیز از مواردی هستند که موجب می شود تجار از روش ترانشیپ برای واردات کالا استفاده کنند. علاوه بر این تحریم‌ها نیز یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی هستند که ممکن است تجار و بازرگانان با آن مواجه شوند.

ترانشیپ کالا در شرایط تحریم و برای ورود برخی از کالاها، کاربرد بسیار زیادی دارد. استفاده از این روش می تواند مشکلات مربوط به واردات کالاهای ممنوعه را رفع کند. همچنین انتقال کالاها از طریق یک کشور میانی به جای انتقال مستقیم به مقصد نهایی، می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

این امر به خصوص در مواردی که هزینه‌های واردات یا صادرات به کشور مقصد بالا باشد، مفید است. در برخی موارد، ترانشیپ کالا می‌تواند سرعت حمل و نقل را افزایش داده و زمان تحویل کالا را کاهش دهد.

فرایند ترانشیپ کالا

ترانشیپ کالا در چند مرحله انجام می‌شود، این مراحل عبارت‌اند از:

  • تحویل کالا در بندر مبدأ: ابتدا کالا در کشور مبدا تحویل گمرک داده می شود. در اینجا، محمولات برای بارگیری و تخلیه آماده می‌شوند.
  • بارگیری در کانتینر: در این مرحله کالا تحویل کانتینر می شود. کانتینرها معمولاً برای حمل بار به صورت بین‌المللی استفاده می‌شوند.
  • تخلیه در بندر مقصد میانی: محموله در بندر مقصد میانی تخلیه می‌شود. در اینجا، محمولات از کانتینر خارج شده و برای انتقال به مقصد نهایی آماده می‌شوند.
  • انتقال به مقصد نهایی: کالاها بعد از تخلیه از کانتینر بر روی وسیله حمل و نقل دیگری مانند کامیون، قطار یا کشتی تخلیه می‌شوند تا به مقصد نهایی ارسال گردند.
  • تخلیه در مقصد نهایی: در بندر یا مقصد نهایی، کالاها تخلیه شده و برای تحویل به گیرنده نهایی آماده می‌شوند.

ترانشیپ کالا چگونه انجام می شود؟

تفاوت ترانزیت و ترانشیپ چیست؟

حالا می خواهیم بدانیم تفاوت اصلی بین ترانزیت کالا و ترانشیپ چیست؟ تفاوت بین این دو در مراحل و تغییراتی است که کالا در هر یک از این فرایندها تجربه می‌کند. همان گونه که در مطالب بالا نیز بیان کردیم در ترانزیت، کالا به طور مستقیم از گمرک مبدأ به گمرک مقصد فرستاده می شود. در این روش کالا در گمرک ثبت نمی شود و وسیله حمل بار نیز ثابت است.

در ترانشیپ، کالا از کشور مبدأ به یک کشور واسط منتقل شده و در گمرک ثبت می شود. سپس از این گمرک به کشور مقصد فرستاده می گردد. در این روش نوع وسیله حمل بار تغییر می کند، به عنوان مثال بار از کشتی به هواپیما انتقال می یابد.

اصلی ترین مراکز ترانشیپ کالا

حال سؤال اینجاست عمده ترین مراکز ترانشیپ چیست؟ با توجه به تعداد بی شمار بنادر و مسیرهای حمل و نقل بین المللی مراکز ترانشیپ متفاوتی نیز وجود دارند. این مراکز در نقاط استراتژیک جهانی و در تقاطع مسیرهای حمل و نقل قرار دارند.

مهم ترین مراکز ترانشیپ عبارت‌اند از:

  • تنگه سوئز: تنگه سوئز یکی از مهم‌ترین مراکز ترانشیپ جهان می باشد که در شمال شرقی قاره آفریقا قرار دارد. این مرکز ترانشیپ اهمیت زیادی برای تجارت بین آسیا و اروپا دارد.
  • تنگه هرمز: تنگه هرمز یکی از مراکز اصلی ترانشیپ در خلیج فارس است و ارتباط بین خلیج فارس و دریای عمان را برقرار می‌کند. این تنگه برای صادرات نفت و انرژی اهمیت داشته و در ترانشیپ کالاهای اقیانوس هند به اروپا نقش کلانی دارد.
  • تنگه پاناما: تنگه پاناما یکی از اصلی‌ترین مراکز ترانشیپ در اقیانوس آرام است که ارتباط بین آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی را برقرار می‌کند. این مرکز ترانشیپ از نظر کاهش زمان و هزینه حمل و نقل بین دو ساحل اهمیت دارد.
  • تنگه جبل‌الطارق: تنگه جبل‌الطارق در زمینه ترانشیپ دریایی بین اسپانیا و مراکز تجارتی آفریقایی مهم است. این تنگه در مسیرهای حمل و نقل اروپا به آفریقا نقش زیادی دارد.
  • تنگه مالاکا: تنگه مالاکا در آسیای جنوب شرقی واقع شده و به عنوان یکی از مراکز ترانشیپ مهم در آسیا شناخته می‌شود. این مرکز ترانشیپ در ارتباط بین دریای هند و اقیانوس آرام نقش اساسی دارد.
  • تنگه دارین: تنگه دارین یکی از مراکز ترانشیپ مهم در اقیانوس هند است که ارتباط بین دریای عرب و دریای هند را برقرار می‌کند.
  • تنگه دراکر: تنگه دراکر نقطه ترانشیپ مهمی در اقیانوس هند است که ارتباط بین دریای عرب و دریای هند را فراهم می‌کند.

مزایای ترانشیپ چیست؟

کلام آخر

در این مطلب از مجله شرکت بازرگانی تجارت جویان به این سوال پاسخ دادیم که ترانشیپ چیست و چه کاربردهایی دارد. ترانشیپ کالا به تجار و بازرگانان امکان می‌دهد تا تصمیمات بهینه‌تری در مورد مسیر حمل و نقل و کاهش هزینه‌ها بگیرند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این روش به دست آورید، از مشاوران ما در تجارت جویان کمک بگیرید. لازم به ذکر است که در شرکت بازرگانی تجارت جویان خدماتی مانند ثبت سفارش، خرید کالا، تنظیم بارنامه و حمل بار، ترخیص کالا از گمرک و دریافت مجوز های ضروری ارائه می گردد.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *