شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
تفاوت LCL و FCL

تفاوت LCL و FCL چیست؟ + مزایای هر کدام

در این مطلب از تجارت جویان قصد داریم در مورد تفاوت LCL و FCL مطالبی را بیان کنیم. در دنیای تجارت بین‌المللی و حمل و نقل، FCL به معنای بار کامل کانتینر و LCL به معنای بار کمتر از حد کانتینر) است. این دو اصطلاح شرایط مختلف حمل و نقل کانتینری را نشان می‌دهد. درک تفاوت بین حمل و نقل کانتینری FCL و LCL در واردات و صادرات کالا بسیار مهم هستند در ادامه با ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد FCL و LCL بیشتر آشنا می‌شویم.
فهرست مطالب

در حمل و نقل دریایی، کالاها معمولاً با استفاده از دو روش اصلی جابجا می شوند: حمل و نقل فله و حمل و نقل کانتینری که این مهمترین موضوع که تفاوت LCL و FCL را مشخص می کند. در حمل و نقل کانتینری، دو رویکرد متمایز وجود دارد که به نام‌های بار کامل کانتینر (FCL) و بار کمتر از کانتینر (LCL) شناخته می‌شوند.

شرایط لازم برای حمل FCL و LCL

تفاوت LCL و FCL چیست + معرفی هر کدام

قبل از بیان تفاوت LCL و FCL ، بهتر است ابتدا با هر کدام از این روش‌های حمل بار آشنا شویم. در روش FCL بار به صورت یک محموله کامل تحویل داده می‌شود. به عبارت دیگر در حمل و نقل FCL بار کامل موجود در یک کانتینر متعلق به یک فرستنده است. در روش LCL بار کامل کانتینر متعلق به یک فرستنده نیست و چندین بار در یک محموله با هم حمل می‌شوند. در مقصد نهایی محموله کانتینر باز شده و بار هر شخص به خودش تحویل داده می‌شود.

به طور کلی روش‌های مختلفی برای حمل کالا وجود دارد و FCL و LCL رایج‌ترین آنها هستند. تفاوت LCL و FCL در شیوه حمل بار است. به طور کلی حمل و نقل کالا با کانتینر یک روش پرکاربرد در فواصل طولانی به ویژه در تجارت جهانی است.

کانتینرها جعبه‌های فلزی استانداردی هستند که می‌توانند به راحتی در کشتی‌ها، کامیون‌ها و قطارها بارگیری شوند انواع کانتینرها نیز وجود دارد. حمل کانتینری یک راه مطمئن و کارآمد برای حمل کالا بوده و از آن در برابر آسیب و سرقت محافظت می‌کند.

مزیت حمل بار به روش FCL

مزایای حمل کانتینری FCL

در ادامه بررسی تفاوت LCL و FCL باید بگوییم که هر کدام از این روش‌ها مزایا و کاربردهای متفاوتی دارند.  در روش حمل FCL، کل کانتینر به یک فرستنده یا گیرنده اختصاص دارد. هنگام انتخاب FCL، فرستنده هزینه استفاده از کل کانتینر را پرداخت می‌کند، صرف نظر از اینکه کانتینر به طور کامل بارگیری شده باشد یا نه. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های و مزایای حمل اف سی ال را بیان می‌کنیم.

  • هزینه: یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام انتخاب بین FCL و LCL به آن توجه شود، هزینه است. هزینه حمل کالا به روش FCL برای محموله‌های بزرگ مقرون به صرفه است. از آنجایی که کل کانتینر به یک فرستنده اختصاص داده شده است، نیازی به تقسیم هزینه‌ها با سایر گیرندگان نیست.
  • امنیت و ریسک: حمل و نقل FCL در مقایسه با LCL امنیت بیشتری دارد. از آنجایی که کانتینر منحصراً برای یک فرستنده استفاده می‌شود، احتمال آسیب دیدن یا جابه‌جایی محموله کمتر است. علاوه بر این، بسته‌های FCL در مبدأ مهروموم شده و تا زمانی که به مقصد برسند باز نمی‌شوند. به همین دلیل احتمال سرقت آنها صفر است.
  • انعطاف پذیری و زمان حمل کالا: زمان حمل کالا با روش FCL در مقایسه با LCL کمتر است. از آنجایی که کانتینر با سایر فرستنده‌ها مشترک نیست، نیازی به انتظار برای تجمیع محموله‌های دیگر نیست.
  • حجم و اندازه مورد نیاز: علاوه بر این، FCL برای محموله‌های بزرگ‌تر که می‌توانند کل کانتینر را پر کنند، مناسب‌تر است.
  • اسناد و مدارک و ترخیص کالا از گمرک: اصلی ترین تفاوت LCL و FCL، مدارک مورد نیاز و زمان ترخیص بار می باشد. اسناد و مدارک لازم برای حمل FCL در مقایسه با LCL ساده‌تر است. از آنجایی که کانتینر با یک فرستنده مرتبط است، پیچیدگی کمتری در رسیدگی به امور اداری و رعایت مقررات گمرکی وجود دارد.

کاربرد حمل LCL

مزایای حمل کانتینری LCL

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا و با بررسی تفاوت LCL و FCL ، درمی‌یابیم که حمل کانتینری LCL شامل ادغام چندین محموله از فرستنده‌های مختلف در یک کانتینر است. این گزینه برای حمل محموله‌های کوچک‌تر که نیازی به بار کامل کانتینر ندارند مناسب است. در ادامه عمده‌ترین مزایا و معایب روش حمل LCL را بیان می‌کنیم.

  • هزینه: حمل بار به روش LCL برای محموله‌های کوچک‌تر مناسب است و هزینه کمتری دارد. با به اشتراک گذاشتن فضای کانتینر و هزینه‌ها با سایر فرستنده‌ها، هر فرستنده فقط سهم خود را از کانتینر پرداخت می‌کند.
  • امنیت و ریسک: دیگر تفاوت LCL و FCL در حفظ امنیت کالا می باشد. از آنجایی که کانتینرهای LCL محموله را از چندین فرستنده دریافت می‌کنند، خطر آسیب یا از دست دادن محموله کمی بیشتر است.
  • انعطاف پذیری و زمان حمل و نقل: علاوه بر این، محموله‌های LCL ممکن است زمان حمل و نقل طولانی‌تری نسبت به FCL داشته باشند، زیرا نیاز محموله در نقاط مختلف است. زمان مورد نیاز برای جمع آوری و گروه بندی محموله‌ها از چندین فرستنده می‌تواند باعث تأخیر در حمل کالا شود.
  • حجم و اندازه مورد نیاز: حمل LCL برای محموله‌های کوچک‌تر که کل کانتینر را اشغال نمی‌کند مناسب است. این انعطاف‌پذیری به کسب‌وکارهایی با حجم محموله محدود اجازه می‌دهد تا به خدمات حمل کانتینری دسترسی داشته باشند.
  • اسناد و مدارک و ترخیص کالا از گمرک: عمده‌ترین تفاوت LCL و FCL در مدت زمان ترخیص کالا است. محموله های LCL در مقایسه با FCL شامل اسناد و فرایندهای ترخیص گمرکی پیچیده‌تری است.

شرایط لازم برای حمل FCL و LCL

مراحل مختلف حمل کالا به روش FCL و LCL

علی‌رغم تفاوت LCL و FCL، نحوه حمل بار هر دو روش تقریباً یکسان است. به طور کلی مراحل حمل کالا به روش FCL و LCL عبارت است از:

  • محموله با کامیون به بندر مبدأ ارسال می‌شود.
  • کالا از گمرک مبدأ ترخیص می‌شود.
  • بسته‌ها از کامیون تخلیه شده و سپس در یک کانتینر بارگیری می‌شوند.
  • کانتینر بر روی کشتی باری بارگیری می‌شود.
  • کشتی باری به بندر مقصد می‌رسد.
  • در بندر، کانتینر تخلیه می‌شود.
  • محموله باز شده و بسته‌ها با توجه به گیرندگان مختلف جدا می‌شوند.
  • بسته‌ها با کامیون به مقاصد مختلف تحویل داده می‌شوند.

مزایا و معایب حمل FCL و LCL

عمده‌ترین تفاوت LCL و FCL

همان گونه که در مطالب بالا نیز گفتیم تفاوت LCL و FCL این است که FCL به بار کامل کانتینر اشاره دارد. منظور از LCL تجمیع چندین بار در یک کانتینر است. به طور کلی حمل و نقل FCL گران‌تر از LCL است. صرف نظر از مقدار محموله یا نوع کانتینری که انتخاب می‌کنید، هزینه واردات باید به طور کامل پرداخت شود. همچنین تحویل بار در روش FCL سریع‌تر است.

کلام آخر

در این مطلب در مورد تفاوت LCL و FCL صحبت کردیم. اگر می‌خواهید در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورید، می‌توانید از مشاوران ما در بازرگانی تجارت جویان کمک بگیرید. لازم به ذکر است که در شرکت بازرگانی تجارت جویان خدمات ثبت سفارش کالا، خرید کالا، تنظیم بارنامه و حمل بار، ترخیص کالا از گمرک، دریافت مجوزهای ضروری و… ارائه می‌گردد.

 

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *