شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
کارت مرز نشینی

کارت مرز نشینی

همانطور که همه ما می دانیم، زندگی در نقاط مرزی کشور همواره با مشکلات و سختی های فراوانی برای هموطنان عزیزمان همراه بوده و هست. مشکلات رفت و آمد به شهر های بزرگ تر و عدم برخورداری از راه ها و جاده های مناسب تا معضل بهداشت و خدمات رفاهی در این مناطق باعث شده تا مرزنشینان غیور ما با دشواری زندگی کنند.
فهرست مطالب

اما ایجاد و ارائه کارت مرز نشینی یکی از معدود کارهای مثبتی است که در جهت کمک به معیشت این عزیزان شده است. ما در مجموعه بازرگانی تجارت جویان به عنوان متخصصین امور گمرکی در این مقاله در مورد کارت مرز نشینی توضیحاتی را ارائه می دهیم. اینکه چطور می توان برای دریافت این کارت ثبت نام کرد و مراحل دریافت آن چیست.

کارت مرز نشینی

شاید اغلب ساکنین مرزی کشور به دنبال این هستند تا در مورد کارت مرز نشینی اطلاعاتی را کسب کنند. در پاسخ به این سوال باید گفت که این کارت مدرکی برای ساکنین مرزی می باشد. از طریق این کارت به صورت قانونی اقدام به واردات اقلام جهت فروش در بازارچه های مرزی کنند.

این کار که با هدف پیشگیری از کول بری و قاچاق در مناطق مرزی و با ابتکار وزارت صنعت و معدن طرح ریزی شده است، نه تنها باعث ضابطه مند شدن مناطق مرزی و کنترل بهتر مبادی ورودی کشور می شود، بلکه با هویت بخشی و بهره مند کردن مرزنشینان از سود انجام معاملات باعث پیشگیری از قاچاق و مخاطرات آن برای این هموطنان می شود.

برای دریافت این کارت سرپرست خانوار که در شهر مرزی زندگی می کند، می تواند با مراجعه به سامانه صدور کارت مرز نشینی به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام نماید. دولت با در نظر گرفتن برخی تخفیف های مربوط به گمرک و تخفیف های مرتبط با سود بازرگانی به این عزیزان کمک می کند تا بتوانند معیشت و هزینه های خانواده خود را از این طریق تامین نمایند.

کارت مرز نشینی مدرکی هویتی است که به نوعی یک کارت بازرگانی به حساب می آید و به مرزنشینان اجازه می دهد تا به صورت قانونی و مجاز اقدام به واردات و صادرات انجام دهند و در بازارچه های مرزی کالا های خود را داد و ستد کنند.

البته این کارت برای واردات کالا های خاص و به مقدار مشخص شده از هر کالا قابلیت استفاده را دارد. افرادی که شرایط لازم برای داشتن کارت مرز نشینی را داشته باشند، می توانند با ثبت درخواست به صورت اینترنتی اقدام به دریافت آن کنند.

ثبت نام کارت مرز نشینی

 

ثبت نام کارت مرز نشینی

مشابه بسیاری از امور اداری دیگر که در گذشته با مراجعه حضوری افراد به مراکز مشخص اداری انجام می شد، دریافت کارت مرز نشینی هم با اقدام از طریق بخشداری های مناطق مرزی یا دفتر های پیشخوان صورت می گرفت.

اما در حال حاضر و با توجه به گسترش اینترنت در نظام اداری کشور، ثبت نام کارت مرز نشینی از طریق سامانه marz.taarco.ir امکان پذیر است. این سامانه زیر نظر وزارتخانه صنعت و معدن اداره می شود.

سامانه به کاربر امکان می دهد که ثبت نام و پیگیری آن را از طریق کد ملی به سادگی انجام دهد. چنانچه سامانه دچار قطعی و اشکال باشد، افراد می توانند با شماره های پشتیبان سایت تماس گرفته و مورد خود را مطرح و پیگیری نمایند.

فرآیند ثبت نام

برای ثبت نام این کارت در سامانه marz.taarco.ir، متقاضیان باید مراحل مختلفی را انجام دهند. در ادامه به شرح این مراحل می پردازیم.

ثبت و اعلام شماره حساب سرپرست خانوار در سامانه مذکور برای دریافت سود به دست آمده از فروش سوخت در مناطق مرزی برای سرپرستان خانوار امری الزام آور است. دولت از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها سود حاصل از فروش سوخت را به حساب مرزنشینان دارای کارت مرز نشینی واریز می کند.

اما برای ثبت نام در سامانه، لازم است تا فرد متقاضی این کارت، مدارک شناسایی خود و خانواده وی را به دفتر پیشخوان محل زندگی خود ببرد و در صورت عدم وجود دفتر پیشخوان، به بخشداری محل زندگی خود مراجعه کند.

وقتی که مدارک و اطلاعات شناسایی متقاضی و خانواده ایشان به تایید دفتر پیشخوان یا بخشداری منطقه زندگی وی رسید، کاربری برای ایشان در سامانه marz.taarco.ir ایجاد می شود و فرد می تواند با کد ملی خود وارد سامانه شود تا از خدمات آن استفاده کند.

  • بعد از باز شدن صفحه سامانه بر روی سیستم، لازم است فرد در قسمت ورود به سامانه، بخش مربوط به ورود مرزنشینان را انتخاب کند.
  • بعد از آن با وارد کردن کد ملی و عبارت امنیتی درج شده در قسمت های مشخص شده، فرد وارد مرحله بعدی می شود.
  • در این مرحله لازم است تا متقاضی اطلاعات تماس خود را وارد کند.
  • بعد از آن باید در قسمت مشاهده اطلاعات مرز نشین اقدام به تایید اطلاعات شناسایی خود کند.
  • در انتها، پرونده فرد متقاضی از طریق سیستم به اداره صنعت و معدن شهر محل تقاضا ارجاع می شود. چنانچه اطلاعات وی از طرف اداره صنعت و معدن شهر مربوطه تایید شود، کارت مرز نشینی برای متقاضی صادر می گردد و نیاز است که برای واردات کالا، سفارش خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت برسانند.

بازارچه مرزی

پیگیری صدور کارت مرز نشینی

افراد واجد شرایطی که متقاضی دریافت این کارت بوده اند به دنبال استعلام از وضعیت پرونده خود هستند. برای اغلب افراد متقاضی ممکن است سوال پیش بیایید که نحوه پیگیری نتیجه درخواست صدور کارت مرز نشینی آنها به چه شکل است؟

در جواب به این سوال باید گفت که ابتدا لازم است تا فرد از طریق سامانه marz.taarco.ir وارد صفحه شخصی خود شود. برای ورود به صفحه شخصی باید مراحل گفته شده در قسمت قبل را طی کند. با ورود به صفحه شخصی، باید گزینه مشاهده اطلاعات مرز نشین را انتخاب نماید تا از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شود.

تمدید کارت

این کارت هم مشابه بسیاری از مدارک دولتی دیگر اعتبار محدودی دارد که مدت آن یک سال می باشد. دارندگان این کارت به صورت سالیانه باید اقدام به تمدید آن کنند. برای انجام این کار ابتدا فرد متقاضی باید وارد سامانه شده و در صفحه شخصی خود گزینه تمدید مجدد کارت را انتخاب نماید.

بعد از آن اطلاعات مربوط به تلفن و کد پستی خود را وارد و تایید می کند. با ثبت کردن اطلاعات، فرد به صفحه بعدی انتقال داده می شود که اطلاعات ثبت شده وی را نمایش می دهد و مجددا باید صحت موارد را تایید نماید.

نهایتا درخواست وی به صورت سیستمی به اداره مربوطه ارجاع می شود و در صورت تایید اداره ذی صلاح، کارت متقاضی تمدید می شود. البته همچنین متقاضی تمدید کارت مرز نشینی می تواند با مراجعه به دفتر پیشخوان یا بخشداری محل زندگی خود و انجام مراحل توسط آنها درخواست خود را ثبت نماید.

کلام پایانی

در این مقاله به نحوه دریافت، پیگیری و تمدید کارت مرز نشینی پرداختیم. لازم به ذکر است که گروه بازرگانی تجارت جویان به بازرگانان و تجار عزیز در تمام امور مربوط به مسائل گمرکی و ترخیص کالا آماده ارائه خدمات و مشاوره می باشد.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *