شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
پکینگ لیست گمرک

پکینگ لیست گمرک چیست؟

در دنیای بازرگانی با اصطلاحات مختلفی نظیر پکینگ لیست گمرک مواجه خواهید شد. اما این اصطلاح به چه معنی است؟ در صورتی که تمایل به وارد شدن به دنیای بازرگانی بین المللی داشته باشید باید با کلیه اصطلاحاتی که در این زمینه استفاده می شود نیز آشنایی داشته باشید.
فهرست مطالب

از این رو در این مطلب قصد آشنایی با پکینگ لیست گمرک را داریم. در حالت کلی پکینگ لیست، شامل اطلاعات کلی در رابطه با محصول وارداتی ما خواهد بود. ارائه این سند برای ترخیص کالا از گمرک ضروری خواهد بود.

از جمله اطلاعاتی که در پکینگ لیست جای می گیرند می توان به: نوع بسته، نوع بسته بندی، اندازه و ابعاد، وزن و… اشاره کرد. پکینگ لیست سندی است که می تواند به همراه فاکتور تجاری ارائه شود، اما ارائه آن به معنی عدم نیاز ارائه فاکتور تجاری نیست.

ارائه پکینگ لیست به گمرک باعث تسهیل بخشیدن به روند ترخیص کالای وارداتی شما خواهد شد، از این رو باید به فکر تهیه آن باشید.

  • چگونگی دریافت ارز دولتی برای واردات، ذهن بسیاری از بازرگانان را مشغول کرده است. منظور از ارز دولتی، همان ارزی است که دولت ایران برای حمایت از بازرگانان بین المللی کشور در نظر گرفته است. برای کسب اطلاعات، مطالعه کنید.

نام های دیگری نیز برای پکینگ لیست گمرک استفاده می شود!

احتمالا با مراجعه به گمرک، اصطلاحات گمرکی و بازرگانی دیگری را برای پکینگ لیست گمرک بشنوید. نگران نباشید، چرا که کلیه این اصطلاحات مربوط به پکینگ لیست بوده و می توانید به سهولت نسبت به تهیه آن اقدام کنید. از جمله این اصطلاحات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دفتر تحویل
  • صورتحساب بسته
  • برگه بسته بندی
  • لیست مشتری
  • لیست حمل و نقل

مزایای پکینگ لیست گمرک

ضرورت تهیه پکینگ لیست گمرک

در همین ابتدا باید بگوییم که تهیه پکینگ لیست گمرک ضروری نیست! بی شک تمامی بازرگانان به دنبال ترخیص سریع محصول وارداتی خود هستند. از این رو هر کاری انجام می دهند تا بتوانند حتی برای چند ساعت هم که شده، کالای خود را سریع تر ترخیص کنند.

ترخیص زودهنگام کالای وارداتی، باعث افزایش میزان سود بازرگانی شده و بازرگانان را بیشتر ترغیب خواهد کرد. تهیه پکینگ لیست به کارشناسان گمرکی کمک می کند تا در زمان کوتاه تری اصالت محصول را مورد بررسی قرار دهند.

توجه داشته باشید که تهیه پکینگ لیست بر عهده فروشنده است و باید از فروشنده محصول خود بخواهید که به فکر فراهم کردن پکینگ لیست باشد. به پکینگ لیست می توان به مانند بیمه محصول نیز نگاه کرد، چرا که در صورت عدم دریافت صحیح و سالم کالا، به کمک پکینگ لیست گمرک می توانید پیگیری های مورد نیاز را به انجام برسانید.

مزایای پکینگ لیست گمرک

استفاده از پکینگ لیست گمرک مزایای بسیاری برای واردکننده و همچنین مسئولین گمرکی خواهد داشت. اصلی ترین مزیت پکینگ لیست مربوط به صرفه جویی در زمان و ترخیص به موقع کالا از گمرک می شود.

چرا که کارشناسان گمرک، برای ثبت اطلاعات سیستمی، نیازی به اتلاف وقت برای پیدا کردن اطلاعات نخواهند بود و می توانند از اطلاعات پکینگ لیست استفاده کنند. در صورتی که کالای وارداتی شما دارای شرایط خاصی است، امکان ثبت شرایط آن در پکینگ لیست وجود دارد و از این طریق می توانید امنیت کالای خود را تضمین کنید.

  •  ترخیص کاران گمرک بازرگان به عنوان یک کمک برای بازرگانان فعالیت می کنند تا با کمک این افراد بتوانید کالای وارداتی خود را از گمرک ترخیص کنید.

پکینگ لیست شامل چه اطلاعاتی می شود؟

در حالت کلی می توان پکینگ لیست را یک توضیح مختصر از ماهیت کالای وارداتی دانست. از جمله مهمترین اطلاعاتی که در پکینگ لیست جای می گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شماره ردیف کالا.
  • اطلاعات مربوط به آدرس و فرد فروشنده.
  • اطلاعات کلی در رابطه با فرد خریدار.
  • آدرس دقیق و نام و نشان تحویل گیرنده کالا.
  • مشخص کردن محل بارگیری و تخلیه کالا.
  • تاریخ و شماره فاکتور.
  • تعیین نحوه پرداخت اعتبار اسنادی یا پرداخت نقدی.
  • مشخصات مربوط به وزن و ابعاد کالا.
  • وزن خالص و وزن ناخالص کالا.
  • شماره قرارداد، شرح کلی کالا، شماره کانتینر، تعداد کالای وارداتی، مشخصات فنی و اطلاعات تکمیلی کالا.

برای تهیه پکینگ لیست گمرک چه کنیم؟

نکات دانستنی در رابطه با پکینگ لیست

آشنایی با برخی اطلاعات در رابطه با پکینگ لیست برای بازرگانان ضروری خواهد بود. از جمله نکات مهم در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در زمان ثبت اطلاعات در اظهارنامه باید در انتخاب واحد کالا بر حسب ماهیت کالا دقت داشته باشید.
  2. تعیین کردن شماره بسته با توجه به شماره های قید شده بر روی بسته ها
  3. هریک از ردیف های پکینگ لیست را با توجه به نوع تعرفه تعیین کنید.
  4. ثبت دقیق اطلاعات مربوط به تعداد و ابعاد کالا
  5. توجه داشته باشید که اطلاعات پکینگ لیست با اطلاعات فرم اظهارنامه شما کاملا یکسان باشند.

برای تهیه پکینگ لیست گمرک چه کنیم؟

همانطور که گفته شد تهیه پکینگ لیست گمرک بر عهده فروشنده است. پکینگ لیست کلیه اطلاعات صورت حساب را در خود جای خواهد داد. از این رو، کارشناسان با مشاهده پکینگ لیست، باید درک کاملی از کالای وارداتی شما به دست آورند.

در تهیه پکینگ لیست باید حتما اطلاعات مربوط به: ابعاد بسته، تعداد محصول، شماره بسته بندی محصول، وزن ناخالص و وزن خالص را ثبت کرده باشید.

پکینگ لیست گمرک چه تاثیری بر روی هزینه های ترخیص دارد؟

پکینگ لیست گمرک، در میزان هزینه های ترخیص گمرک نیز تاثیر خواهد گذاشت. کالاهای وارداتی باید از فیلتر بازرسی رد شده و روند ترخیص را طی کنند. بازرسی کالای وارداتی، یکی از مراحلی است که باید هزینه آن را در هنگام ترخیص کالا پرداخت کنید.

در صورتی که کالای وارداتی شما دارای پکینگ لیست باشد، هزینه پایین تری را برای بازرسی محصول خود پرداخت خواهید کرد. پس تاثیر پکینگ لیست در کاهش هزینه های بازرسی کالا را نیز نباید نادیده گرفت.

چگونه اطلاعات کامل ترخیص کالا از گمرک را دریافت کنیم؟

بازرگانانی که به تازگی قصد وارد شدن به دنیای معاملات بین المللی را دارند باید با موارد مختلفی در این زمینه آشنا شوند. شرکت تجارت جویان با تکیه بر دانش و تجربه ای که در زمینه صادرات و واردات دارد، بهترین قرارداد را با فروشنده خواهد بست و از این رو می توانید با اطمینان کامل از روند ترخیص کالای وارداتی خود، در مدت زمان کوتاه تری کالای خود را از گمرک ترخیص کنید. کارشناسان شرکت تجارت جویان به صورت 24 ساعته و در کلیه روزهای هفته، آماده ارائه راهنمایی های لازم به بازرگانان کشور خواهند بود.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *