شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
کراس استافینگ

کراس استافینگ چیست + تفاوت کراس استاف و ترانشیپ

در این مطلب از تجارت جویان قصد داریم در مورد کراس استافینگ مطالبی را بیان کنیم. این روش در حمل و نقل دریایی کاربرد دارد. در ادامه با مراحل و نحوه انجام آن بیشتر آشنا می‌شویم.
فهرست مطالب

کراس استافینگ (Cross Stuffing) یک روش حمل و نقل دریایی است که در آن از انواع کانتینر های کشتی برای حمل بار استفاده می‌شود. در این روش، محتوای بار از یک کانتینر خارج شده و مجدداً جهت بارگیری به یک کانتینر دیگر منتقل می‌گردد.

فرایند کراس استاف اغلب در بندر جبل علی امارات انجام می‌شود. مدارک مورد نیاز برای این کار بارنامه، لیست بسته‌بندی، فاکتور، گواهی‌نامه‌ و… است. این اسناد باید به نام یک شرکت در امارات صادر شوند و قبل از ورود بار به بندر جبل علی، اصل بارنامه یا تلفکس آن به دست شرکت اماراتی برسد.

پس از ورود کالا، شرکت اماراتی قبض ترخیص را دریافت کرده و اقدام به ارسال کالا به مقصد می‌کند.

کراس استاف بهترین راهکار برای دورزدن تحریم ها

چه کالاهایی نیاز به کراس استاف دارند؟

کراس استافینگ اغلب برای صادرات کالاهای تحریم شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اگر راه مستقیمی برای حمل کالا نباشد از این روش استفاده می‌شود. علاوه بر این محصولاتی که به عنوان کالای ممنوعه شناخته می‌شوند و نیاز به شرایط ویژه برای حمل و نقل دارند، با روش کراس استاف انتقال می‌یابند.

برخی از کالاهایی که به دلیل محدودیت‌های حمل و نقل نمی‌توانند به صورت مستقیم از یک بندر به بندر دیگر انتقال یابند، با روش کراس استاف منتقل می‌شوند. توجه داشته باشید که این فرایند هزینه و زمان بیشتری نسبت به حمل و نقل مستقیم دارد.

استفاده از روش کراس استاف برای دور زدن تحریم ها

کراس استافینگ یک روش مفید برای کشورهایی است که تحت تحریم هستند. کانتینرها و کشتی‌هایی که در صنعت حمل و نقل کالا فعال هستند همگی دارای یک کد می‌باشند. این کد مخصوص بوده و در واقع تعیین کننده هویت کشتی و بار است.

بعضی از کشورها به دلیل تحریم‌های سیاسی و اقتصادی، به کشتی‌های کشورهای تحریم شده، اجازه ورود به بنادر خود را نمی‌دهند. در این صورت تجار از روش کراس استاف برای واردات و صادرات کالاهای مورد نیاز کشور خود استفاده می‌کنند.

در روش کراس استافینگ برای دور زدن تحریم‌ها، نیاز به یک کشور ثالث است که محدودیت‌های خاصی نداشته باشد. کشور ثالث باید اجازه دهد که کشتی وارد بندر شود. کشورهای تحت تحریم باید محموله خود را به کشور ثالث منتقل کرده و با استفاده از روش کراس استاف، در کشتی جدید بارگیری نمایند.

در این روش کشورهای مقصد اطلاعی از مبدأ واقعی محموله ندارند. در کراس استاف مشتری کالا را به وسیله کشور ثالث سفارش می‌دهد. سپس کشتی‌ها محموله را از این کشور تحویل گرفته و به یک کشور دیگر می‌فرستند. در نهایت کالا از این کشور میانی به کشور مقصد فرستاده می‌شود.

انتقال کالا با روش کراس استاف در حمل و نقل دریایی

تفاوت کراس استافینگ با ترانشیپ

کراس استافینگ و ترانشیپ (Transshipment) هر دو از روش‌های رایج برای واردات و صادرات کالا هستند. همان طور که در بالا نیز گفتیم کراس استاف به جابه‌جایی محتوای کانتینر از یک کانتینر به کانتینر دیگر اطلاق می‌شود.

این جابه‌جایی اغلب در ایستگاه‌های کانتینری (CFS) انجام می‌شود. ترانشیپ به انتقال بار یا کالا از یک وسیله حمل و نقل به وسیله حمل و نقل دیگر، معمولاً در یک بندر میانی، با هدف انتقال به مقصد نهایی گفته می‌شود.

ترانشیپ در بندرها یا نقاط معینی که به عنوان مراکز ترانشیپمنت شناخته می‌شوند، انجام می‌شود. در کراس استاف، محتوای کانتینر (بسته‌بندی) از یک کانتینر خارج شده و در کانتینر دیگری جای‌گذاری می‌شود. در ترانشیپمنت، کل کانتینر یا بار به کانتینر یا وسیله حمل و نقل دیگر منتقل می‌شود.

در روش کراس استافینگ زمان و هزینه کمتری نسبت به ترانشیپ صرف می‌شود. به طور کلی در روش ترانشیپ زمان و هزینه بیشتری صرف می‌شود، زیرا انتقال کالا از یک وسیله حمل و نقل به وسیله حمل و نقل دیگر با مراحل و هزینه‌های اضافی همراه است.

در کل، هر دو روش اهمیت زیادی در زنجیره توزیع و حمل و نقل بین‌المللی دارند و بسته به موقعیت و نیازهای واردکنندگان و صادرکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب کراس استافینگ

مزایا:

  • در کراس استاف نیازی به انبار شدن کالا نیست، زیرا بار از یک کانتینر خارج شده و وارد کانتینر دیگری می‌شود.
  • استفاده از روش کراس استاف باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل می‌شود. زیرا بدون نیاز به انتقال کامل کانتینر، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کاهش می‌یابد.
  • کراس استافینگ می‌تواند زمان تحویل کالا به مقصد نهایی را کاهش دهد.

معایب:

  • انجام کراس استافینگ نیاز به مدیریت دقیق و هماهنگی بین مختلف وارد کننده و صادر کننده دارد. این موضوع ممکن است باعث کاهش کنترل و مدیریت مؤثر بار شود.
  • در فرایند کراس استاف، احتمال خطا در مورد بارگیری و جا به جایی کالا وجود دارد که می‌تواند به آسیب‌ها و زیان‌های مالی منجر شود.
  • جابجایی کانتینرها و محتوای آنها در فرایند کراس استاف می‌تواند بر سلامت و کیفیت کالاها تأثیرگذار باشد، به خصوص اگر بار با دقت جابه‌جا نشود.

مزیت های کراس استاف

مراحل کراس استافینگ به چه صورت است؟

همان طور که در مطالب بالا نیز گفتیم کراس استافینگ یکی از روش‌های واردات و صادرات کالا است. این فرایند روش ها و مراحل مختلفی دارد که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم.

  • تهیه اسناد و مدارک: صاحب کالا باید مدارک مورد نیاز را تهیه کند. این مدارک شامل بارنامه، لیست بسته‌بندی، فاکتور، گواهی‌نامه‌ها و سایر اسناد مرتبط است.
  • تحویل کالا به ایستگاه کانتینرها (CFS): کالا به سی اف اس تحویل داده می‌شود و از کانتینر خارج می‌گردد.
  • تفکیک و آماده‌سازی کالا: کالاها بر اساس مقصد جدید دسته‌بندی و آماده‌سازی می‌شوند.
  • بارگیری کالا به کانتینر جدید: کالاها در کانتینر مقصد جدید بارگیری و بسته‌بندی می‌شوند.
  • تهیه و ارسال مدارک جدید: مدارک جدید برای کانتینر جدید تهیه و به مقصد ارسال می‌شوند.
  • ترخیص کالا در مقصد: کالا در مقصد ترخیص شده و برای تحویل آماده می‌شود.

توجه داشته باشید که این مراحل ممکن است بسته به محدودیت‌ها و قوانین مربوطه در هر کشور تغییر کند. همچنین، هزینه‌ها و زمان‌ آن نیز بسته به شرایط مختلف متغیر خواهند بود.

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا کراس استافینگ یکی از بهترین روش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالاهای ممنوعه است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این روش از واردات و صادرات کالا به دست آورید، از مشاوران ما در شرکت بازرگانی تجارت جویان کمک بگیرید.

لازم به ذکر است که در شرکت بازرگانی تجارت جویان خدماتی مانند ثبت سفارش، خرید کالا، تنظیم بارنامه و حمل بار، ترخیص کالا از گمرک و دریافت مجوزهای ضروری ارائه می‌گردد.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *