شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
ارز دولتی برای واردات

چگونه ارز دولتی برای واردات بگیریم؟

چگونگی دریافت ارز دولتی برای واردات، ذهن بسیاری از بازرگانان را مشغول کرده است. منظور از ارز دولتی، همان ارزی است که دولت ایران برای حمایت از بازرگانان بین المللی کشور در نظر گرفته است.
فهرست مطالب

چگونگی دریافت ارز دولتی برای واردات، ذهن بسیاری از بازرگانان را مشغول کرده است. منظور از ارز دولتی، همان ارزی است که دولت ایران برای حمایت از بازرگانان بین المللی کشور در نظر گرفته است.

ارزهای دولتی با قیمتی پایین تر از ارز های آزاد ارائه می شوند و واردات با ارز دولتی باعث افزایش میزان سود خواهد شد. اما برای اخذ ارز دولتی، باید چه شرایطی داشته باشیم؟ طبیعتا نمی توان برای کلیه کالاهای وارداتی ارز دولتی دریافت کرد.

اما چنانچه امکان دریافت ارز دولتی برای کالای وارداتی شما وجود داشته باشد، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. در این مطلب، قصد آشنایی با نحوه تخصیص ارز دولتی برای واردات و همچنین نحوه دریافت آن داریم.

شرایط دریافت ارز دولتی برای واردات

ارز دولتی برای واردات چیست؟

ارز دولتی، به عنوان یک تسهیل بخش معامله نیز شناخته می شود. اطمینان فروشنده از پرداخت فاکتور، از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. از این رو، دولت ایران، به منظور سهولت بخشیدن به روند واردات بازرگانان کشور، اقدام به تخصیص ارز دولتی کرده است.

امروزه به دلیل نوسانات زیادی که در بازار ارز شاهد هستیم، بازرگانان کمتری نسبت به واردات کالاهای مورد نیاز کشور اقدام می کنند. از این رو دولت ایران، به منظور ترغیب بازرگانان برای تجارت های بین المللی، ارز دولتی برای واردات را پیش کشیده اند.

در این صورت به میزان سرمایه کمتری نسبت به بازار آزاد برای واردات نیاز پیدا خواهید کرد. توجه داشته باشید که قبل از اقدام برای هرگونه واردات، باید با شرایط تخصیص ارز دولتی برای واردات آشنا شده و اطلاعاتی در رابطه با نحوه دریافت آن به دست آورید تا در روند واردات، دچار مشکل نشوید.

نحوه دریافت ارز دولتی 

پرداخت هزینه کالای بین المللی، اصلی ترین مرحله در واردات کالا محسوب می شود. بازرگانان، پس از خرید اجناس مورد نیاز خود، باید به دنبال راهی برای انتقال ارز توافق شده با فروشنده کالا باشند.

برای تامین ارز مورد نیاز خود راه های مختلفی پیش روی خود خواهید داشت اما دریافت ارز دولتی می تواند تاثیر بسیاری در کاهش میزان هزینه های واردات داشته باشد. دولت، برای کالاهای اساسی و همچنین کالاهای مورد نیاز جامعه، ارز ترجیحی یا همان ارز دولتی در نظر گرفته است.

برای تهیه ارز دولتی می توانید به دو روش اقدام کنید، اول اینکه به یکی از صرافی های معتبر مراجعه کرده و درخواست دریافت ارز دولتی خود را به ثبت برسانید. دوم اینکه درخواست خود را در سامانه اینترنتی نیما به ثبت برسانید.

سامانه اینترنتی نیما، باعث صرفه جویی در زمان شده و می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، ارز های مورد نیاز خود را تامین کنید.

شرایط دریافت ارز دولتی برای واردات

در سال های اخیر، به دلیل بحران های اقتصادی و همچنین تحریم هایی که علیه کشور ایران وضع شده است، تهیه ارز به یک دغدغه برای بازرگانان تبدیل شده است. دولت با در نظر گرفتن سامانه اینترنتی نیما، شرایط ساده تری را برای تهیه ارز دولتی در نظر گرفته است.

با مراجعه به این وب سایت می توانید درخواست دریافت ارز دولتی برای واردات را به ثبت برسانید. البته به دلیل ناآشنایی برخی از بازرگانان، توصیه می کنیم که با کمک شرکت تجارت جویان، بهترین راه را متناسب با نوع کالای وارداتی خود برای ثبت دریافت ارز دولتی انتخاب کنید.

بهترین روش اقدام برای دریافت ارز وارداتی

به چه کالاهایی ارز دولتی تخصیص می یابد؟

ارز دولتی برای واردات برخی از کالاهای اساسی و مورد نیاز جامعه ارائه می شود. از این رو قبل از هرگونه اقدامی باید با لیست کالاهایی که امکان دریافت ارز نیمایی دارند آشنا شوید. دولت برای 4 نوع از کالاهای مورد نیاز کشور، ارز دولتی در نظر گرفته است.

از جمله این کالاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- گروه کالایی ارز نیمایی: گروه اول کالاهایی هستند که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور تعیین شده اند و می توانید برای این کالاها ارز دولتی دریافت کنید.

2- گروه کالایی ارز نیمایی: کلیه مواد اولیه مورد نیاز کشور در این دسته قرار می گیرند. البته مواد اولیه مورد نیاز نیز توسط وزارت صنایع تعیین شده اند. ارز مورد نیاز برای تامین ارز دولتی این کالاها به وسیله صادرات: فولاد، محصولات پتروشیمی و مواد معدنی تامین می شود.

3- گروه کالایی ارز نیمایی: این گروه از کالاها شامل کالاهای مصرفی می شود. برای دریافت ارز برای واردات این محصولات، روند مشابهی با کالاهای نوع 2 طی خواهید کرد. توجه داشته باشید که تنها برای برخی از این نوع کالاها امکان اخذ ارز دولتی وجود خواهد داشت.

4- گروه کالایی ارز نیمایی: این گروه از کالاها شامل کالاهایی است که واردات آنها به لحاظ شرعی و قانونی، ممنوع در نظر گرفته شده است و از این رو ارز دولتی نیز برای این دسته از کالاها اختصاص نمی یابد.

  • لیست هزینه های ترخیص کالا یکی از مهمترین مواردی است که بازرگانان بین المللی باید با آن آشنایی داشته باشند. میزان سود از واردات کالا به کشور به صورت مستقیم به میزان هزینه های ترخیص کالا نیز بستگی خواهد داشت.

روند دریافت ارز وارداتی

برای دریافت ارز دولتی، به دو مجوز نیاز خواهید داشت. مجوز اول مربوط به ثبت سفارش می شود. برای دریافت این مجوز باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنید.

پس از اینکه مجوز اول را دریافت کردید باید نسبت به دریافت مجوز مربوط به دریافت ارز وارداتی اقدام کنید. در صورتی که کد 8 رقمی را دریافت کرده باشید به این معنی است که مجوز اول برای شما صادر شده است.

پس از اینکه مجوز دریافت ارز دولتی را دریافت کنید می توانید به بانک مربوطه مراجعه کرده و ارز مورد نیاز برای واردات را دریافت کنید.

بهترین روش اقدام برای دریافت ارز وارداتی

در بخش های قبل با شرایط و نحوه دریافت ارز دولتی آشنا شدیم. اما بهترین راه برای دریافت ارز دولتی برای واردات کدام است؟ شرکت تجارت جویان با کادر مجرب و حرفه ای خود اقدام به ارائه بهترین خدمات در این زمینه نموده است.

از این رو با راهنمایی های کارشناسان زبده شرکت تجارت جویان می توانید بهترین روش را برای دریافت ارز دولتی وارداتی انتخاب کنید. همچنین افرادی که به فکر وارد شدن به دنیای بازرگانی بین المللی هستند نیز می توانند از راهنمایی های مفید کارشناسان شرکت نجارت جویان استفاده کرده و قدمی محکم تر در این زمینه بردارند.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *