شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
هزینه صادرات کالا

هزینه صادرات کالا

هزینه صادرات کالا همانطور که از اسم آن مشخص است، به مجموعه هزینه هایی که برای ارسال و صادر کردن کالا یا خدمات از کشوری به کشور دیگر صرف می شود، گفته می شود. هزینه صادرات کالا از تولید محصول و بسته بندی شروع می شود تا پرداخت هزینه های مربوط به باربری، انبار داری و عوارض گمرکی که در زمان ارسال بار انجام می شود.
فهرست مطالب

بازرگانی تجارت جویان مجموعه ای حرفه ای و تخصصی را ایجاد کرده و با استفاده از کارشناسان مجرب و باتجربه در امور صادرات، واردات و ترخیص کالا از گمرکات کشور، آماده همکاری با تجار و بازرگانان محترم است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد هزینه صادرات کالا بیشتر بدانید.

فرآیند صادرات کالا به این صورت است که فروشنده و خریدار طبق توافقی دوجانبه اقدام به معامله کالایی می کنند که مقدار و قیمت آن در فرمی موسوم به پروفرما (همان پیش فاکتور) به تایید دو طرف می رسد.

طبق توافق نحوه دریافت وجه و چگونگی انتقال پول ذکر می گردد و معمولا پس از دریافت تمام یا بخشی از وجه کالا برای خریدار ارسال می شود. در تمام مراحل انجام کار صادرات هزینه هایی پرداخت می شود که همان هزینه صادرات کالا نام دارد.

هزینه های صادرات و هزینه های ترخیص کالا باید به گونه ای کنترول شوند که تجار بتوانند در ادامه تجارت های خود محکم باشند و سود خوبی کسب کنند در نتیجه کمک گرفتن از متخصصان می تواند گزینه ی برد تجار محسوب شود.

هزینه باربری

برخی از این هزینه ها به شرح ذیل می باشند.

انواع هزینه صادرات کالا

  • هزینه مربوط به کالا

برای تولید هر محصولی، به مجموعه ای از مواد اولیه نیاز است. هزینه صادرات کالا با خرید مواد اولیه آغاز می شود. این هزینه ای است که همان قیمت نهایی کالا نام دارد. هزینه های تولید کالا از پرداخت حقوق و دستمزد تا مبالغی که صرف تامین انرژی می شود، در قیمت نهایی کالا موثر هستند.

  • بسته بندی کالا

پس از اتمام فرآیند تولید کالا، نیاز به بسته بندی می باشد. قاعدتا برای بسته بندی محصولات هزینه هایی پرداخت می شود که نهایتا در قیمت تمام شده آن محصول موثر می باشد.

  • تهیه و تایید مدارک و سندها

تهیه مدارک و سند های لازم بخشی از هزینه صادرات کالا را شامل می شوند. معمولا در آماده کردن این اسناد فروشنده مسئول پیگیری و انجام آن می باشد. اگرچه که عمدتا طبق توافق دوجانبه خریدار و فروشنده تمام این هزینه ها از خریدار دریافت می گردد.

تنها در صورتی که مشتری کالا را از درب کارخانه فروشنده دریافت نماید، باید خود به دنبال تهیه مدارک و اسناد بار برود. هر کدام از اسناد توسط اداره و مرجع ذیصلاح خاصی تایید می شود که برای این امر نیز هزینه هایی باید پرداخت گردد.

گواهی بهداشت، گواهی مبداء و سایر مدارک که هر کدام به طور جداگانه هزینه هایی را برای تایید نیاز دارند. علاوه بر موارد ذکر شده تمام هزینه های جانبی در انجام این فرآیند را نیز باید در نظر گرفت.

  • باربری اصلی ترین هزینه صادرات کالا

یکی از مواردی که جزء هزینه صادرات کالا به شمار می رود مقوله باربری و حمل و نقل می باشد. عمدتا هزینه حمل و نقل بر عهده صادر کننده کالا می باشد. البته در زمان ارائه پروفرما با خریدار توافق در این زمینه صورت می گیرد.

چنانچه مشتری کالای خریداری شده را از درب کارخانه تحویل بگیرد، هزینه باربری بر عهده وی می باشد. ضمن در نظر گرفتن هزینه باربری، هر محموله صادراتی نیاز به داشتن بیمه می باشد تا در صورت آسیب و از بین رفتن، خریدار یا فروشنده بتوانند از محل بیمه اقدام به جبران خسارت کنند.

طبیعتا برای بیمه بار نیز مبلغی پرداخت می شود که به هزینه صادرات می افزاید.

شرکت بازرگانی صادرات و واردات

  • هزینه انجام بازرسی

همانطور که از عنوان آن مشخص است، این هزینه برای بازرسی از بار پرداخت می شود. شرکت بازرس معمولا به عنوان نماینده مشتری اقدام به بازرسی از بار می کند و هزینه انجام خدمات خود را نیز دریافت می کند.

پرداخت هزینه بازرسی با خریدار است، مگر اینکه در توافق با فروشنده اعلام شود که هزینه با ایشان است.

  • هزینه مربوط به آزمایشگاه

پرداخت هزینه های مربوط به آزمایش و بررسی محصول که اغلب در گمرک کشور مقصد اتفاق می افتد نیز جزء هزینه صادرات به حساب می آید. اگر کالای وارد شده به کشور خریدار نیاز به بررسی استاندارد اجباری داشته باشد، واردکننده موظف است هزینه های مربوط به آن را پرداخت نماید.

  • تعرفه واردات و صادرات

تعرفه صادرات و واردات را می توان اصلی ترین هزینه صادرات کالا دانست. تمام کشورها برای کالاهای وارداتی خود تعرفه یا همان عوارض گمرکی تعیین می کنند. میزان تعرفه با توجه به کالاهای مختلف، متفاوت است و بنا بر سیاست تجاری کشورها می باشد.

البته در برخی موارد و به جهت جلوگیری از صادرات بی رویه کالایی خاص، ممکن است تعرفه صادراتی نیز برای آن محصول در نظر گرفته شود. تعرفه واردات و صادرات بیشترین میزان هزینه را به خود اختصاص می دهد.

دموراژ

  • مالیات

علاوه بر هزینه مربوط به عوارض واردات و صادرات، مالیات نیز در بسیاری از کشورها باید پرداخت گردد. خوشبختانه در کشور ما برای صادرات کالا هزینه دریافت نمی شود، اما واردکنندگان موظف هستند در پایان سال مالی نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمایند.

هزینه صادرات کالا در بخش های دیگر

علاوه بر موارد ذکر شده فوق، مجموعه دیگری از هزینه ها وجود دارد که جزء هزینه صادرات کالا به حساب می آیند.

  • هزینه های مربوط به ثبت سفارش
  • عوارض مربوط به جمعیت هلال احمر (بر عهده واردکنندگان)
  • هزینه مربوط به معطل نگه داشتن کشتی در بندر که به آن دموراژ می گویند
  • 10 درصد عوارض استفاده از وسایل حمل و نقل خارجی که بابت حق پرچم دریافت می شود.
  • هزینه های مربوط به امور بانکی
  • انبار داری در گمرکات (در صورت معطل ماندن کالا در گمرک)
  • تخلیه و انتقال بار در نقاط مختلف مسیر

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد هزینه صادرات کالا در بخش های مختلف توضیح دهیم. مجموعه بازرگانی تجارت جویان به عنوان متخصص و مجری انجام امور صادرات، واردات و ترخیص کالا از گمرکات کشور آماده ارائه خدمات به تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان محترم می باشد.

همچنین فعالان اقتصادی همواره می توانند با بهره گیری از خدمات مشاوره ای کارشناسان گروه بازرگانی تجارت جویان روند ترخیص کالا از گمرک یا صادرات خود را تسریع بخشند.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *