شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
مراحل ترخیص خودرو از گمرک

مراحل ترخیص خودرو از گمرک

برخی افراد شخصا نسبت به ترخیص خودرو از گمرک اقدام می کنند. توصیه می کنیم که یکی از شرکت های بازرگانی ترخیص گمرک را برای ترخیص خودرو خود انتخاب کنید. چرا که این افراد به دلیل اطلاعات کاملی که در رابطه با روش های ترخیص خودرو از گمرک دارند، باعث تسریع روند ترخیص خواهند شد.
فهرست مطالب

شرکت تجارت جویان یکی از بهترین ها در این زمینه است و علاوه بر ترخیص خودرو مورد نظر، راهنمایی های مورد نیاز را در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. اما در حالت کلی، مراحل ترخیص خودرو از گمرک به صورت زیر است:

1- اخذ کارت بازرگانی: برای صادر یا وارد کردن هر نوع کالایی نیاز به اخذ کارت بازرگانی خواهد بود.

2- قرارداد با نمایندگی خودرو: اغلب خودروهای تولید خارج، دارای نمایندگی در داخل کشور هستند و به همین دلیل برای ترخیص خودرو از گمرک، باید به یکی از نمایندگی های خودرو مورد نظر خود در ایران مراجعه کرده و قرارداد خود برای خرید خودرو را تنظیم کنید. پس از دریافت قرارداد نمایندگی خودرو، باید این قرارداد را به سازمان صنعت و معدن تحویل دهید.

3- خرید خودرو: در این مرحله، نوبت به خرید خودرو خواهد رسید. برای خرید خودرو می توانید به صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنید. در روش حضوری، باید به یکی از کشورهای همسایه جهت خرید خودرو مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که امکان تفاوت قیمت در نمایندگی های خودرو نیز وجود دارد و به همین دلیل قبل از خرید خودرو، بهتر است که قیمت نمایندگی ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

4- ثبت سفارش: جهت ترخیص خودرو از گمرک باید در سامانه جامع تجارت کشور، سفارش خود را به ثبت برسانید. پس از ثبت سفارش، یک کد 8 رقمی برای شما ارسال می شود و سپس نوبت به کارشناسی خودرو خریداری شده خواهد رسید.

انواع واردات خودرو

 

مدارک ترخیص از گمرک

در دست داشتن کلیه مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودرو از گمرک ضروری خواهد بود. مدارک مورد نیاز جهت ترخیص از گمرک مربوط به مدارک زیر می شود:

  • اظهارنامه: فرم اظهارنامه که شامل خلاصه ای از اطلاعات کمی و کیفی کالای وارداتی شما می شود.
  • قبض انبار: پس از رسیدن مرسوله به انبار گمرک، یک قبض با عنوان قبض انبار صادر می شود که برای دریافت خودرو باید ارائه شود.
  • بارنامه: فرم بارنامه شامل اطلاعاتی از قبیل: علامت کالا، تعداد کالا، تعداد کانتینر، وزن مرسوله، شرح کالا و… می شود.
  • سیاهه خرید یا فاکتور: برای ترخیص خودرو از گمرک باید فاکتور خرید آن را نیز به همراه داشته باشید.
  • ترخیصیه: ترخیصیه، بلامانع بودن ترخیص خودرو از گمرک را نشان می دهد. داشتن ترخیصیه به این معنی است که وارد کننده با شرکت باربری نیز تسویه حساب کرده است.
  • گواهی مبدا: این گواهی، تاییدیه کشور مبدا یا سازنده کالا را نشان می دهد.
  • پیش فاکتور: پیش فاکتور نشان دهنده صحت معامله شما است.
  • بیمه نامه: مدارک مربوط به بیمه خودرو باید ارائه شود.
  • اشخاص حقیقی: شخص حقیقی وارد کننده کالا باید اصل و کپی کارت ملی و کارت بازرگانی خود را نیز به همراه داشته باشد.
  • اشخاص حقوقی: اشخاص حقوقی باید مدارک: اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی وکالت محضری، اصل و کپی معرفی نامه گمرک، اصل و کپی کارت بازرگانی، روزنامه رسمی برای اشخاص حقوقی و… را ارائه کنند.

مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص خودرو از گمرک

در بخش قبل با مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودرو از گمرک آشنا شدیم. اما چه مجوزهایی را برای وارد کردن کالا از گمرک باید دریافت کنیم؟ هریک از کالا ها مجوز های متفاوتی را برای ترخیص کالا از گمرک نیاز خواهند داشت.

مجوز استاندار و قرنطینه از جمله مجوزهایی است که برای ترخیص برخی کالاها از گمرک مورد نیاز خواهد بود. ترخیص خودرو از گمرک به زمان و دقت زیادی نیاز خواهد داشت ولی به دلیل سودآور بودن واردات خودرو، بسیاری از بازرگانان اقدام به واردات خودرو می کنند.

انواع واردات خودرو

ترخیص خودرو از گمرک به دو صورت نو و مستعمل امکان پذیر است. امروزه به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب کشور، واردات خودروهای مستعمل مورد توجه قرار گرفته اند. توجه داشته باشید که خودرو از جمله تجهیزات گران قیمت به شمار می رود و از این رو اغلب واردکنندگان نوع مستعمل آن را وارد کشور می کنند.

به دلیل مستعمل بودن خودرو، قبل از خرید، باید از سالم بودن کلیه قطعات آن اطمینان حاصل کرده باشید. در صورتی که خودرو انتخابی شما بیش از 5 سال کار کرده باشد، باید دقت بیشتری در خرید آن داشته باشید.

چرا که امکان خرابی در آن بیشتر خواهد بود. وارد کردن خودرو های صفر کیلومتر شرایط ساده تری خواهد داشت چرا که در این صورت می توانید فاکتور فروش را از کمپانی تولید کننده دریافت کنید.

  • ترخیص انواع ماشین آلات راهسازی به کشور، علاوه بر سودآوری برای واردکنندگان، سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز خواهد شد در نتیجه اگر به عنوان تاجر قصد واردکردن این ماشین آلات را دارید بهتر است بهترین راه وارد کردن آن را بدانید.

مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص خودرو از گمرک

نکات مهم در ترخیص خودرو از گمرک

آشنایی با برخی نکات در رابطه با ترخیص خودرو از گمرک باعث بهبود روند ترخیص کالا خواهد شد. در این بخش با اصلی ترین نکات مهم در رابطه با ترخیص خودرو از گمرک آشنا خواهیم شد:

  • در زمان مراجعه به گمرک برای ترخیص خودرو از گمرک، حتما لیست کامل مدارک مورد نیاز برای ترخیص را به همراه داشته باشید. در صورت نبود یکی از مدارک، روند ترخیص شما به تعویق خواهد افتاد.
  • در صورتی که خودرو خود را از برند معتبری خریداری کرده باشید، روند ساده‌تری برای ترخیص آن خواهید داشت. علاوه بر سهولت در ترخیص، برند های معتبر نظیر: بنز، تویوتا، هیوندای، بی ام و و… کارایی بیشتری نیز خواهند داشت.
  • برخی افراد به جای دریافت کارت بازرگانی، از کارت بازرگانی افراد دیگر برای وارد کردن کالا استفاده می کنند. توصیه می کنیم که به هیچ وجه از روش های غیرقانونی برای ترخیص خودرو از گمرک استفاده نکنید. برخی از کارت های بازرگانی، به دلیل بدهی های سنگین مالیاتی، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را برایتان به دنبال داشته باشند.
  • برخی از وارد کنندگان از بیمه کردن خودرو اجتناب می کنند. توصیه می کنیم که برای حمل و نقل خودرو، آن را بیمه کرده باشید.
مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *