شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
ارز نیمایی

ارز نیمایی چیست؟

هریک از بازرگانان، حتی بازرگانان نو پا نیز قطعا درباره ارز نیمایی شنیده اند. دلار نیمایی را می توان به عنوان دلار دولتی نیز شناخت. بازرگانانی که قصد معاملات بین المللی داشته و از شرایط تعیین شده برای دریافت ارز نیمایی برخوردار باشند، امکان دریافت این ارز را خواهند داشت. پیدایش دلار نیمایی به اردیبهشت ماه سال 1397 بر می گردد
فهرست مطالب

وجود این ارز، به بازرگانان کمک می کند تا بتوانند معاملات پرسودتری داشته باشند. دلار نیمایی مخفف شده عبارت: ( نظام یکپارچه ی معاملات ارزی) است. پس این نوع ارز به منظور یکپارچه سازی و سازماندهی بازار دلار در زمینه های صادرات، واردات و تجارت عرضه می شود.

در اوایل پیدایش دلار نیمایی، تفاوت چندانی بین قیمت دلار نیمایی و دلار آزاد وجود نداشت، اما امروزه شاهد تفاوت قیمتی بسیاری بین این ارزها هستیم. در این مطلب قصد آشنایی کامل با ارز نیمایی را داریم. در ادامه با ما همراه باشید:

مراحل دریافت ارز نیمایی

سامانه ارز نیمایی

با مراجعه به این سامانه، می توانید به خرید و فروش این نوع ارز بپردازید. در حالت کلی، دلار نیمایی به منظور ایجاد ثبات در بازار دلار کشور راه اندازی شده است. سامانه دلار نیمایی، بستری امن برای معاملات ارزی است و بازرگانان می توانند از طریق این سامانه، درخواست دریافت دلار نیمایی خود را به ثبت برسانند.

سامانه نیما، میزان مصرف ارزی کشور را به نمایش میگذارد و متقاضیان دریافت دلار نیمایی، می توانند درخواست خود را به صورت آنلاین در این سامانه به ثبت برسانند. صرافی های مجازی که در سامانه نیما فعالیت می کنند، به عنوان یک واسطه برای تامین ارز مورد نیاز کشور عمل می کنند.

واردکنندگان کالا به کشور، به عنوان عرضه کننده و متقاضی در سیستم نیما شناخته شده و به استمرار چرخه اقتصادی و مالی کمک می کنند.

مزایای استفاده از سامانه نیما

توجه داشته باشید که معامله ارز نیمایی در سامانه نیما، از قابلیت پیگیری برخوردار خواهد بود. کلیه معاملات دلار نیمایی در سامانه نیما انجام می شود و این سامانه مزایای بسیاری به دنبال خواهد داشت.

از جمله مهمترین مزیت های سامانه نیما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در دریافت ارز نیمایی:

ثبت درخواست دلار نیمایی از سامانه نیما، به سرعت امکان پذیر خواهد بود. از این رو تاجران و بازرگانان در یک سیستم یکپارچه، درخواست خود را به ثبت رسانده و ارز دولتی مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.

راه اندازی سامانه نیما، به عنوان گونه ای حمایت از بازرگانان بین المللی شناخته می شود و بازرگانان می توانند به راحتی، ارز مورد نیاز خود را از این سامانه تامین نمایند.

  • امنیت بالا:

بازرگانان متقاضی دلار نیمایی، درخواست خود را در سامانه نیما به ثبت رسانده و امکان هیچگونه سوء استفاده وجود نخواهد داشت.

  • طی کردن روند آنلاین:

ثبت درخواست دلار نیمایی، به هیچگونه مراجعه حضوری نیاز نخواهد داشت. چرا که درخواست خود را در سامانه نیما به ثبت می رسانید. این امر باعث صرفه جویی در میزان هزینه ها و همچنین وقت بازرگانان شده است.

  • دسترسی آسان به صرافی ها:

با کمک سامانه نیما، می توانید دسترسی آسان به تمامی صرافی ها داشته باشید.

  • پدید آمدن شرایط مناسب برای بازرگانان:

شرکت های تجاری و بازرگانان، در بستر امن سامانه نیما کشور، می توانند معامله بین المللی مطمئنی را برای خود رقم بزنند.

دریافت دلار نیمایی برای واردات

مراحل دریافت ارز نیمایی

بازرگانان برای دریافت این ارز، باید پروسه تعیین شده توسط کشور را طی نمایند. قبل از هرگونه اقدامی، باید بدانید که آیا امکان دریافت ارز نیمایی برای کالای وارداتی مورد نظر شما وجود دارد یا خیر!

مراحل دریافت دلار نیمایی از قرار زیر است:

  •  به عنوان واردکننده کالا، سفارش کالای خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت برسانید.
  • به بانک عامل خود مراجعه کرده و درخواست خود را برای تخصیص ارز وارداتی مورد نیاز، ثبت کنید.
  • گواهی مربوط به ثبت آماری را از بانک دریافت کنید.
  • کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را به بانک عامل تحویل دهید.
  • با مراجعه به سامانه نیما، درخواست دلار نیمایی را به ثبت برسانید.
  • پیشنهاد فروش ارز را برای صرافی ها به ثبت برسانید.
  • پس از بررسی پیشنهادهای فروش صرافی های مختلف، یکی از آنها را انتخاب نمایید.
  • وجه تعیین شده را به حساب صرافی مورد نظر واریز کنید.
  • توجه داشته باشید که دلار تامین شده باید به حساب فروشنده در خارج کشور واریز شود.
  • مدارک مربوط به حمل کالا را به بانک عامل تحویل دهید.
  • مدارک مربوط را از بانک دریافت کنید.
  • به دنبال کارهای ترخیص کالا از گمرک تعیین شده باشید.

قیمت دلار نیمایی چقدر است؟

قیمت ارز نیمایی به یک چالش برای بازرگانان تبدیل شده است. در رابطه با قیمت دلار نیمایی نمی توان به یک رقم دقیق اشاره کرد. عوامل متعددی می توانند بر میزان قیمت دلار نیمایی تاثیر بگذارند.

بانک مرکزی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با ارائه ارز نیمایی، قصد کنترل بازار ارز را دارند. از این رو قیمت دلار نیمایی از دلار آزاد پایین تر خواهد بود. این میزان عرضه و تقاضا و همچنین تورم کشور مبدا است که میزان قیمت دلار نیمایی را تعیین خواهد کرد.

قیمت دلار نیمایی

دریافت دلار نیمایی برای واردات

در بخش های قبل با مراحل دریافت ارز نیمایی آشنا شدیم. اما قبل از اینکه نسبت به واردات کالا اقدام کرده باشید، باید به دنبال نیازهای داخلی کشور بوده و کالاهای مورد نیاز را برای واردات هدف قرار دهید.

سیاست های مختلفی می توانند باعث دستیابی به سود مد نظر بازرگانان شوند. از این رو توصیه می کنیم که با افراد کاربلد در این زمینه مشورت کرده و بهترین قدم را برای واردات بردارید.

شرکت بازرگانی تجارت جویان به عنوان یکی از بهترین ها در زمینه صادرات و واردات، تجربه خود را در اختیار بازرگانان قرار خواهد داد. با کمک کارشناسان شرکت بازرگانی تجارت جویان، علاوه بر شناسایی بهترین کالا برای واردات به ایران، با نحوه دریافت دلار نیمایی نیز آشنا خواهید شد.

نگران میزان هزینه ها نیز نباشید، چرا که شرکت بازرگانی تجارت جویان به منظور جلب رضایت مشتریان خود، اقدام به ارائه نازلترین قیمت ها برای ارائه خدمات منحصر به فرد خود کرده است. کارشناسان شرکت بازرگانی تجارت جویان به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات پشتیبانی خواهند بود.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *