شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
تی اس سی گمرک

آشنایی با تی اس سی گمرک

احتمالا شما نیز اسم تی اس سی گمرک را شنیده اید. تی اس سی در واقع یک عدد 4 رقمی است که در بخش انتهایی کد تعرفه گمرکی هر کالا آورده می شود. تی اس سی گمرک به منظور یکسان سازی ارز کالاهای وارداتی گمرکی تعیین شده است. تی اس سی برای 70 هزار نوع کالای گمرکی در نظر گرفته شده است.
فهرست مطالب

کد تی اس سی گمرک، برای هر گروه از کالاها، متفاوت خواهد بود و با استفاده از آن می توانید ارزش گمرکی کالای وارداتی خود را محاسبه کنید. تی اس سی را به عنوان شناسه ارزش کالا نیز می شناسند که این شناسه بر اساس: اندازه، خصوصیات شیمیایی و فیزیکی کالا و کلیه مشخصات فنی محصول تعیین می شود.

در این مطلب قصد داریم که نگاه ساده تری به مفهوم تی اس سی داشته باشیم تا بازرگانان بتوانند به راحتی از سامانه tsc استفاده نمایند.

اهمیت ارزش گمرکی

کاربرد سامانه تی اسی سی گمرک چیست؟

نظم بخشیدن به تعرفه های گمرکی به یک دغدغه برای مسئولین کشور تبدیل شده بود و تی اس سی گمرک به راحتی توانست به این دغدغه پایان بخشد. تی اس سی توانسته با کم اظهاری برخی از بازرگانان مقابله کرده و این امکان را به صفر برساند.

گمرک طی یک دعوتنامه، از صاحبان کسب و کار و شرکت های تولیدی واردکننده درخواست نمود تا در سامانه tsc مدارک مربوط به کالاهای تجاری خود را به ثبت رسانده و در تعیین ارزش گمرکی کالاها کمک نمایند.

همچنین سامانه جامع تجارت یکی از مهمترین سامانه ها برای واردکننده ها می باشد تا قبل از هر گونه اقدامی کالای مورد نظر خود را در این سامانه به ثبت برسانند. این سامانه باعث شد تا از قاچاق کالا به کشور به صورت چشمگیری جلوگیری شود و به واردات و صادرات نظم بسیاری بخشیده است.

راه و روش استعلام ارزش تی اس سی

امروزه استعلام تعرفه گمرکی به واسطه تی اس سی گمرک بسیار ساده تر شده است. به منظور مشاهده سوابق ارزش گمرکی کالای مورد نظر خود تنها کافی است که به سامانه EPL  با آدرس سایت epl.irica.ir مراجعه کنید.

برای استعلام ارزش تی اس سی، نیازی به جستجو در میان کالاهای موجود نیست و می توانید از طریق نوار جستجو، ارزش تی اس سی کالای خود را مشاهده کنید. با وارد کردن بخشی از اسم کالای مورد نظر خود، می توانید به سهولت اطلاعات آن را به دست بیاورید.

برخی افراد به دنبال جستجوی ترکیبی هستند. با کمک نشانگرهای (&&) یا (||) می توانید از جستجوی ترکیبی استفاده کنید. تنها کافی است که اسم کالای مورد نظر خود را در فیلدهای مربوطه وارد کنید.

ترفندهای جستجو در سامانه تی اس سی گمرک

چنانچه در هر باکس سامانه تی اس سی گمرک چند کلمه وارد می کنید، بین کلمات، از خط فاصله یا خط تیره استفاده کنید. برای جستجوی عبارات خاص می توانید از ” ”  استفاده کنید. به گونه ای که باید عبارت مورد نظر را در بین این نشانگرها وارد کنید.

گاهی اوقات ممکن است عبارت کامل مورد نظر را در دست نداشته باشید. در این مواقع می توانید از نشانگر~ استفاده کنید. پس از نوشتن عبارت مورد نظر خود، از این نشانگر استفاده کنید.

در این صورت تمامی کلمات مشابه به عبارت مورد نظر شما نیز به نمایش درخواهند آمد. چنانچه کار کردن با سامانه تی اس سی برایتان دشوار است، می توانید به صورت حضوری به دفتر ارزش مراجعه کرده و با کمک شماره کوتاژ، ارزش گمرکی کالای خود را پیگیری کنید.

ترفندهای جستجو در سامانه تی اس سی گمرک

تعیین ارزش غلط در سامانه تی اس سی

ممکن است برخی از بازرگانان از ثبت نادرست تعرفه های تی اس سی اظهار ناراحتی کنند. امکان ثبت بالای ارزش کالا در سامانه وجود دارد، از این رو می توانید اعلام اعتراض کنید تا مسئولین تی اس سی گمرک، درخواست شما را پیگیری نمایند.

گاهی اوقات ممکن است با تعرفه نادرست در سامانه مواجه شوید. در این صورت به ناچار باید از شناسه 0000 استفاده کرده و ارزش کالای خود را تعیین کنید. برای درک بیشتر میزان ارزش کالاها در سامانه تی اس سی، می توانید قوانین مربوط به تعیین ارزش کالا که توسط گمرک تعیین شده است را مطالعه کنید.

اهمیت ارزش گمرکی

تی اس سی از اهمیت ویژه ای در تعیین ارزش گمرکی برخوردار است. تی اس سی به منظور همسو سازی ارزش گمرکی کاربرد داشته و به بازرگانان کمک خواهد کرد. کم اظهاری، یکی از مشکلاتی بود که گمرک کشور با آن مواجه بود.

با تعیین ارزش گمرکی، امکان کم اظهاری برای بازرگانان وجود نداشته و از این رو گمرک کشور در یک هدف قانونمند قدم برمی دارد. وجود تی اس سی گمرک، خیال شما از بابت جریمه های گمرک را نیز آسوده خواهد کرد.

در صورتی که ارزش گمرکی کالای خود را بالاتر تعیین کرده باشید، باید این مقدار ارز را برگردانید. در صورتی که ارزش تعیین شده توسط شما نیز کمتر از مقدار تعیین شده توسط گمرک باشد، باید علاوه بر تفاوت قیمتی، مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنید. تی اس سی گمرک از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد کرد.

  • در حالت کلی پکینگ لیست، شامل اطلاعات کلی در رابطه با محصول وارداتی خواهد بود. ارائه این سند برای ترخیص کالا از گمرک ضروری خواهد بود.

نکته حائز اهمیت در تی اس سی گمرک

باید بدانید که ارزش تعیین شده در تی اس سی گمرک، ملاک قیمت گذاری کالای شما نیست! با اینکه تعرفه گمرکی با توجه به قیمت تعیین شده توسط تی اس سی محاسبه می شود، اما نباید ارزش اصلی کالای خود را نیز فراموش کرده باشید.

پس نباید ارزش تعیین شده در تی اس سی را ملاک اصلی قرار دهید.

بهترین شرکت بازرگانی
تجارت جویان، ترخیص کالا از گمرک

بهترین شرکت بازرگانی کدام است؟

در بخش های قبل با مفهوم تی اس سی به خوبی آشنا شدیم. اما چنانچه به عنوان یک بازرگان تازه وارد، قصد وارد شدن به بازار بین المللی را دارید بهتر است با کاربلد های این زمینه مشورت کنید. روند ترخیص از گمرک و در حالت کلی واردات و صادرات، نیازمند داشتن اطلاعات کامل در این زمینه است.

در صورتی که با ریز نکات تعیین شده توسط گمرک آشنایی داشته باشید، می توانید در میزان هزینه های ترخیص نیز صرفه جویی نمایید. شرکت تجارت جویان به عنوان یکی از بهترین ها در زمینه صادرات و واردات است که در طول دوره فعالیت خود توانسته نظر بسیاری از بازرگانان را به خود جلب نماید.

کارشناسان زبده شرکت تجارت جویان به صورت 24 ساعته و در کلیه روزهای هفته آماده ارائه خدمات به بازرگانان محترم بوده و با کمک مشاوران شرکت تجارت جویان خواهید توانست کسب و کار سودمندی را برای خود راه اندازی کنید.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *