شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز)

معرفی مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز)

فهرست مطالب

در این مقاله به دنبال معرفی مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) کالا هستیم. تعیین مسیر درست ترخیص کالا یکی از مهمترین عواملی است که تجار و بازرگانان در هنگام انجام عملیات صادرات و واردات به آن دقت می کنند. قرار گیری در مسیر درست ترخیص کالا باعث می شود وقت و هزینه کمتری صرف شود.

در نتیجه کالای وارد شده با سرعت بیشتر و مقرون به صرفه تر به دست صاحب کالا می رسد. بازرگانی تجارت جویان به عنوان متخصص در امور صادرات، واردات و ترخیص کالا از گمرک همواره آماده ارائه خدمات به تجار محترم می باشد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر به معرفی مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) کالا بپردازیم.

معرفی مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز)

به دلیل محدود بودن امکانات گمرک، بازرسی کالاها در مسیرهای تعریف شده مشخصی انجام می شود. علت چنین اقدامی تسریع بخشیدن به روند ترخیص کالا و همچنین مدیریت نظارت بر فعالیت ها و خدمات گمرکی می باشد.

برای ترخیص کالا از گمرک، محموله ها در مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) که سه مسیر کلی به حساب می آیند، قرار می گیرند. به این سه مسیر در اصطلاح مسیرهای گمرکی گفته می شود.

با در نظر گرفتن این مسیرها، کالاها دقیق تر بررسی می شوند و در نتیجه بهتر نیز مدیریت می شوند. در روال گمرکی برای ترخیص بار از گمرک، ابتدا بار وارد شده ثبت می شود، شماره کوتاژ می گیرد و سپس اظهارنامه ارزیابی می گردد تا یکی از مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) برای کالا مشخص شود.

بنابراین اظهارنامه هر محموله در یکی از سه مسیر مذکور قرار می گیرد.

مسیر سبز در مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز)

وقتی که کالای شما در مسیر سبز از مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) قرار می گیرد به این مفهوم است که با ارائه مدارک و اسناد بار و مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص، محموله شما شماره ارزیابی از سیستم می گیرد.

البته علاوه بر موارد ذکر شده درج صحیح اطلاعات در اظهارنامه و ارائه فیش های پرداختی گمرک نیز ضروری می باشد. در صورتی که کالای شما در مسیر سبز قرار بگیرد، به گرفتن مجوز خاصی نیاز نخواهید داشت.

در مسیر سبز کالای شما در سریع ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص می شود. البته لازم به ذکر است که قرار گرفتن در مسیر سبز گمرکی به نوعی رابطه مستقیمی با عدم بروز تخلف در کار با کارت بازرگانی، عدم ارائه اطلاعات نادرست در اظهارنامه و خوش حسابی مالیاتی دارد.

مسیر زرد در مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز)

شاید تشبیه مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) گمرکی به چراغ راهنمایی دور از ذهن نباشد. به عبارتی دیگر مسیر زرد گمرکی را می توان به چراغ احتیاط تشبیه کرد. در این مسیر گمرکی شما به سهولت و راحتی مسیر سبز نمی توانید کالای خود را از گمرک ترخیص نمایید.

ترخیص کالا از طریق مسیر زرد پروسه ای زمان بر نسبت به مسیر سبز می باشد. علت آن هم این است که کالای شما نیاز به انجام آزمایش دارد تا بتواند تایید استاندارد را دریافت نماید.

البته انجام این کار به معنی بازبینی و آزمایش فیزیکی کالا نیست، بلکه مدارک و گواهی های ارائه شده در ارتباط با بار مجدد بررسی می شود و بعد از دریافت تایید تطبیق با استاندارد، برای ترخیص به صندوق ارسال می شود. بنابراین در صورت عدم بروز مشکل و با پرداخت حقوق گمرکی می توانید اقدام به ترخیص کالای خود نمایید.

مسیر قرمز

همانطور که از ماهیت این رنگ مشخص است، در صورتی که کالایی در مسیر قرمز از مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) قرار بگیرد، مدت زمان بیشتری را نسبت به دو مسیر دیگر در گمرک معطل می ماند.

محموله هایی که در مسیر قرمز قرار دارند به صورت فیزیکی در گمرک مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. البته افرادی که در حال استفاده از کارت بازرگانی خود برای دفعات اول نیز می باشند در این مسیر گمرکی قرار می گیرند.

ضمنا در صورتی که اسناد ارسال شده در سامانه جامع تجارت قابل بررسی نباشد، محموله مذکور در مسیر قرمز گمرکی برای ترخیص قرار می گیرد.

عموما کالاهای لوکس، لوازم یدکی خودرو و انواع پارچه ها در هنگام ترخیص در این مسیر گمرکی قرار می گیرند. به همین جهت برای تسریع در روند ترخیص کالای خود، پیشنهاد می کنیم تا با همکاران ما در مجموعه بازرگانی تجارت جویان ارتباط گرفته و از مشاوره کارشناسانه آنها بهره مند شوید.

گروه بازرگانی تجارت جویان با سابقه ای بلند مدت در زمینه ترخیص کالا از گمرک آماده ارائه خدمات و مشاوره بازرگانی به تجار محترم می باشد.

چه عواملی در تعیین مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) موثر هستند؟

برای تعیین مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) مدارک و اسناد ارائه شده از جانب صاحب کالا بسیار اهمیت دارد. کشور مبدا که واردات کالا از آن انجام می شود، یکی از عوامل موثر دیگر در تعیین مسیرهای گمرکی به شمار می رود.

به این دلیل که برای انجام واردات از بعضی از کشورها، قوانین گمرکی خاصی باید رعایت شود تا منجر به بروز مشکل در گمرک نشود. اگر به قوانین مربوطه آگاهی کافی نداشته باشید، به احتمال زیاد در گمرک به مشکل خواهید خورد.

مقوله دیگر که در تعیین مسیر ترخیص در گمرک مورد توجه قرار می گیرد، نداشتن تخلف بازرگانی یا دیرکرد پرداخت مالیاتی صاحب محموله می باشد. البته در برخی موارد نوع معامله انجام شده بین خریدار و فروشنده نیز بررسی می شود. ضمنا مستعمل و دست دوم بودن کالا یا نو بودن آن هم در تعیین مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) موثر می باشد.

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی مسیرهای ترخیص (سبز، زرد و قرمز) کالا پرداختیم. هر کدام را به صورت جداگانه توضیح دادیم. عوامل موثر در تعیین مسیرهای ترخیص را ذکر کردیم و به لزوم ارائه اطلاعات صحیح در اظهارنامه اشاره کردیم.

گروه بازرگانی تجارت جویان به عنوان مجری صادرات، واردات و ترخیص کالا، آماده ارائه خدمات تخصصی به تجار محترم در این زمینه ها می باشد. قبل از انجام واردات و صادرات از مشاوره تخصصی همکاران ما استفاده کنید تا در مسیر سبز ترخیص کالا قرار بگیرید.

مطالب دیگر

2 پاسخ

  1. واردات لوازم یدکی که تو دسته ی مسیر قرمز هست یعنی خیلی زمان می بره تا ترخیص بشه؟

  2. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر اگر قصد واردات و ترخیص کالا از گمرک رو دارید و کالای وارداتی شما لوازم یدکی می باشد بله در مسیر قرمر هست ولی برای تسریع در روند ترخیص می تونید از ترخیص کاران حرفه ای کمک بگیرید که این روند رو برای شما از پیچیدگی خارج کنند و ما به شما پیشنهاد می کنیم با شرکت تجارت جویان تماس گرفته و از راهنمایی های متخصصان استفاده کنید تا بهترین تجربه را در ترخیص کالای خود داشته باشید.
    https://tjoyan.com/clearance/ ترخیص کالا از گمرک ها
    https://tjoyan.com/contactus/ تماس با شرکت بازرگانی تجارت جویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *