شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
پته گمرکی

پته گمرکی چیست ؟

پته گمرکی چیست و چطور می توان آن را دریافت کرد. تجارت بین‌المللی می‌تواند پیچیده و زمان‌بر باشد، اما برای کسب‌وکارهایی که کالاها را وارد یا صادر می‌کنند، بسیار مهم است که یکی از حیاتی‌ترین مراحل این فرآیند را درک کنند: ترخیص کالا از گمرک. ترخیص کالا از گمرک روشی است که شما باید برای واردات یا صادرات قانونی کالا از مرزهای بین المللی دنبال کنید.
فهرست مطالب

این روند می تواند دلهره آور باشد، اما این راهنما به شما کمک می کند تا راحت تر آن را به انجام برسانید. یکی از روش های ترخیص کالاهای با ارزش پایین و کم تعداد استفاده از پته گمرکی است.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا بیشتر بدانید که پته گمرکی چیست.

پته گمرکی یعنی رعایت قوانین صادرات و واردات

پته گمرکی

ساده ترین پاسخ برای این پرسش عبارت است از اینکه پته گمرکی مدرکی برای خارج کردن کالا از گمرک دانست که به ثبت سفارش نیاز ندارد. فرد واردکننده زمانی می تواند کالای خود را به عنوان پته گمرکی ترخیص کند که تعداد، مقدار و ارزش آن جنبه تجاری نداشته باشد.

به عبارتی محصولاتی را می توان با این مجوز ترخیص کرد که برای استفاده در بخش تحقیقات در موسسات و کارخانه های تولیدی مورد مصرف قرار می گیرند. کالاهای مشمول این روش شامل اقلامی نظیر وسایل شخصی و محموله های تجاری است که وارد یا صادر می شوند.

پته گمرکی را می توان نوعی از سریع ترین روندهای ترخیص کردن کالا از گمرک دانست. به این صورت که با گرفتن قبض انبار و پیگیری دریافت پته، می توان کالای مد نظر را در کمترین زمان ممکن ترخیص کرد. دو جنبه تجاری و مسافری برای آن وجود دارد.

برای چه کالاهایی پته گمرکی می توان گرفت؟

از آنجایی که برای تمام کالاها نمی توان از این روش استفاده کرد، در نظر داشتن چند نکته در مورد اخذ این مجوز اهمیت دارد. دانستن اینکه این روش چیست و به چه شکلی دریافت می شود را در ادامه بیان می کنیم.

برای مواردی که در ادامه ذکر می شوند امکان دریافت این سند گمرکی وجود دارد.

  1. مقدار، حجم، میزان، تعداد و ارزش کالای وارد شده در حد نمونه باشد. به عبارتی کالای وارد شده به قدری از نظر ارزش و مقدار کم باشد که حالت تجاری پیدا نکند. پته همان برگه تاییدی است که برای وارد کردن برخی کالاها برای مسافرانی که حد مشخص شده از نظر ارزش و تعداد را رعایت کرده باشند، صادر می شود.
  2. در مواردی که کالای وارد شده از نظر مقدار، ارزش و تعداد حالت تجاری ندارد و از طرفی برای استفاده در موسسات تولیدی و دانش بنیان به کار برده می شود، بعد از صدور مجوزهای ضروری یا این روش ترخیص می شود.
  3. اشخاص حقیقی می توانند کالاهای با ارزش کمتر از 1000 دلار و موسسات دانش بنیان و تولیدی کالاهای با ارزش کمتر از 2000 دلار را می توانند بدون داشتن کارت بازرگانی وارد کنند.

البته لازم به ذکر است که کالای مذکور زمانی با این مجوز ترخیص می شود که واردات آن ممنوع نباشد و جنبه تجاری نداشته باشد. در برخی موارد خاص برای قطعات ماشین آلات صنعتی معاون فنی گمرک می تواند کالای با ارزش قریب به 20.000 دلار را نیز از این طریق ترخیص کند.

گمرک و قوانین آن

مقدار و ارزش کالا

این مجوز سقف مشخص ارزشی ندارد. به عبارتی این سند را می توان نوعی مجوز گمرکی دانست که ادغام شده با اظهارنامه می باشد و البته اطلاعات کمتری از اظهارنامه را لازم دارد.

اغلب کالاهایی غیرمجاز و ممنوعه نباشند و به صورت مسافری به عنوان سوغات و هدیه و برخی کالاهایی که جنبه نمونه ای دارند طبق قانون امکان ترخیص از طریق صادر شدن با این مجوز را دارند.

به عبارتی دیگر صادر شدن این سند با در نظر گرفتن ارزش و تعداد کالای وارد شده انجام می گیرد. تایید انجام آن به عهده معاون فنی گمرک و مسئولان ذیصلاح گمرک می باشد. برای کالاهایی که به صورت نمونه تجاری وارد می شوند در برخی موارد حتی با ارزش بالای 2000 دلار نیز قابل ترخیص می باشند.

پته گمرکی چگونه ثبت می شود؟

این سند قبل تر به شکل دستی ثبت می شد و اظهار کردن کالای مذکور ضرورت نداشت. در سال های گذشته به دلیل تغییرات در روند امور گمرکی و توسعه کاربردی دولت الکترونیک، به شرطی که کالای وارد شده شامل پته مسافری شود و غیرتجاری باشد، مسئول فنی گمرک باید آن را در سامانه الکترونیک گمرکی اظهار نماید.

اصولا برای ترخیص کالا، انجام برخی امور اولیه گمرکی باید انجام شود، اما این سند دو مزیت ویژه در انجام امور تشریفات گمرکی دارد که عبارتند از:

  1. صدور آن به کارت بازرگانی نیاز ندارد.
  2. به ثبت سفارش نیاز ندارد.

یکی دیگر از نکات مرتبط با این مجوز تفاوت آن با برگ سبز گمرکی می باشد. هر دوی این اسناد برای ترخیص کالا از گمرک صادر می شوند. برگ سبز گمرکی برای ترخیص کالاهای تجاری استفاده می شود و پته های گمرکی همانطور که قبلا گفته شد برای ترخیص کالاهای با حجم و ارزش کم استفاده می شوند که جنبه غیر تجاری دارند.

برای ترخیص کالا از طریق برگ سبز، نیاز به ارائه اظهارنامه دارید. در حالی که برای پته گمرکی ارائه اظهارنامه نیازی نیست. به عبارتی دیگر فرآیند مجوز ترخیص کالا از این طریق در پشت قبض انبار درج می شود.

به دلیل عدم ارائه درست و صحیح اطلاعات مربوط به کالای وارد شده در سال های گذشته، مسئولان گمرکی نسبت به کالاهای وارد شده به صورت مسافری به شکلی سختگیرانه عمل می کنند.

به همین جهت مسافران موظف هستند که هنگام ترخیص کالای خود، از طریق الکترونیکی و سیستمی اقدام به اظهار کالای وارد شده خود کنند. در صورت تایید صحت اطلاعات وارد شده کالای مذکور را می توان از این طریق ترخیص کرد.

لازم به ذکر است که مسافران خارجی که برخی وسایل شخصی خود را به همراه دارند، می توانند به صورت موقت کالاهای خود را وارد کنند. اقلامی نظیر دوربین عکاسی، گوشی موبایل، کالسکه بچه، وسایل موسیقی و برخی دیگر از موارد امکان ورود موقت را دارند. البته در صورتی که نسبت به وارد کردن آنها تضمین ارائه دهند.

ارائه پته گمرکی بعد از تایید مسئول فنی گمرک

جمع بندی

در مجموعه بازرگانی تجارت جویان بنا به تعهد خود برای افزایش اطلاعات عمومی جامعه در زمینه ترخیص کالا از گمرک توضیحاتی را در این مطلب درباره اینکه پته گمرکی چیست، ارائه دادیم.

مسافران عزیز باید دقت داشته باشند که تنها در صورتی می توانند کالای خود را به روش توضیح داده شده در این مطلب وارد کنند که کالای مذکور جنبه تجاری نداشته باشد و از نظر مقدار و ارزش در سقف تعیین شده گمرکات کشور باشد.

همواره می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ترخیص کالا از گمرک با همکاران ما در گروه بازرگانی تجارت جویان ارتباط بگیرید.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *