شرکت ترخیص تجارت جویان
en
English
turkey
Türkiye
Arabic
China
China
کتاب تعرفه های گمرکی

کتاب تعرفه های گمرکی منبعی جامع برای تجار

یکی از نیاز های ضروری برای تجار و بازرگانان کسب اطلاعات از تعرفه های گمرکی می باشد. معمولا تعرفه ها و قوانین و مقررات واردات و صادرات در برخی از موارد هر ساله دچار تغییر می شوند که توجه به این تغییرات برای صادرکنندگان و بازرگانان بسیار حائز اهمیت می باشد.
فهرست مطالب

یکی از معتبرترین منابع جهت کسب اطلاعات در رابطه با کدها و قوانین گمرکی مراجعه به کتاب تعرفه های گمرکی می باشد. در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی را در رابطه با تعرفه های گمرکی و کتاب آن، ارائه دهیم.

  • امروزه تجارت با ترکیه برای ایرانیان رونق بیشتری پیدا کرده و از این رو بازرگانان به دنبال پیدا کردن بهترین کالا برای واردات از ترکیه هستند به همین منظور پیشنهاد می شود این مقاله را به خوبی مطالعه کنید.

کتاب تعرفه های گمرکی و اصلاحیه ها

منظور از تعرفه های گمرکی چه می باشد؟

در بیان ساده تعرفه گمرکی را می توان میزان حقوق گمرکی دولت در انجام صادرات و واردات خدمات و کالاهایی که از مبادی رسمی یک کشور وارد و خارج می شود تعریف کرد. به بیانی دیگر تعرفه گمرکی را می توان همان عوارض و مالیات گمرکی دانست که دولت ها از صادرکنندگان و وارد کنندگان دریافت می کنند.

میزان دریافت و اخذ این عوارض با توجه به کالا های مختلف، متفاوت می باشد. وضع و تعیین تعرفه های گمرکی به تولید داخلی کشورها کمک می کند تا در صورتی که کالایی دارای نمونه های مشابه داخلی می باشد، با قیمتی کم و هزینه ای اندک وارد کشور نشود و به چرخ تولید لطمه وارد نکند.

به نوعی تعرفه گمرکی را می توان تنظیم کننده جریان واردات و صادرات محصولات و خدمات کشورها دانست.

 بخش های مختلف کتاب تعرفه های گمرکی

این کتاب شامل بیست و یک بخش است. با در نظر گرفتن فصل های هر بخش، این کتاب مجموعا دارای 98 فصل می باشد. این کتاب به شرح قوانین صادرات و واردات و تعیین تعرفه های گمرکی محصولات مختلف وارداتی به ایران می پردازد.

در ادامه به بیان فصول مختلف این کتاب که مجموعه ای از محصولات مختلف را شامل می شود، می پردازیم.

بخش اول: حیوانات زنده و فرآورده های حیوانی

این بخش شامل 5 فصل می باشد که هر فصل به صورت موردی تعرفه های گمرکی مربوط به هریک از حیوانات زنده و فرآورده های حیوانی را که واردات آنها مانعی ندارد، توضیح می دهد.

برخی از فصول مختلف این قسمت عبارتند از: حیوانات زنده، گوشت و احشای خوراکی، ماهی و سایر آبزیان، محصولات لبنی و فرآورده های حیوانی از قبیل عسل طبیعی و تخم پرندگان و سایر فرآورده های حیوانی.

تعرفه های گمرکی محصولات غذایی

بخش دوم: محصولات نباتی

بخش محصولات نباتی همانطور که از عنوان آن مشخص است، به ذکر تعرفه های گمرکی مربوط به انواع گیاهان و بذرها و فراورده های گیاهی می پردازد. این کتاب به صورت کاملا دقیق و جزء به جزء برای هر یک از محصولات کد تعرفه ای را مشخص کرده است.

در صورتی که در هیچ بخشی کد تعرفه محصول مد نظر خود را پیدا نکردید، می توانید از گزینه سایر استفاده کنید. بخش محصولات نباتی از فصل ششم تا فصل چهاردهم کتاب را به خود اختصاص داده است.

  •  تی اس سی، یک عدد ۴ رقمی است که در بخش انتهایی کد تعرفه گمرکی هر کالا آورده می شود.

بخش سوم: چربی ها و روغن های نباتی و حیوانی

در این بخش از کتاب، تمام کدهای مربوط به فرآورده های مربوط به روغن های حیوانی و نباتی در فصل 15 ذکر شده است.

بخش چهارم: محصولات غذایی، نوشابه ها، تنباکو و توتون

این بخش که فصل های 16 تا 24 کتاب تعرفه های گمرکی را به خود اختصاص داده است، گستره وسیعی از محصولات خوراکی از آرد، کاکائو، گوشت و ماهی تا قند، شکر و شیرینی را در کنار نوشابه ها شامل می شود. غذای آماده حیوانات، توتون و تنباکو هم در این بخش در فصل های جداگانه توضیح داده شده اند.

بخش پنجم کتاب تعرفه های گمرکی: محصولات معدنی

سه فصل 25، 26 و 27 کتاب تعرفه های گمرکی به فرآورده های معدنی پرداخته است. تعرفه های مربوط به گوگرد، نمک، گچ، آهک، سیمان، سنگ فلز، سوخت و روغن های معدنی و … را در این بخش می توان یافت.

بخش ششم: محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته

به دلیل گستردگی محصولات صنایع شیمیایی، این بخش یکی از بلندترین قسمت های کتاب تعرفه های گمرکی می باشد. تنوع در محصولات شیمیایی باعث شده تا تعرفه های گمرکی مجموعه ای از کالا های صنایع مختلف را در این بخش عنوان شود.

این طیف گسترده صنایع شامل: محصولات دارویی، محصولات عطر سازی و آرایشی و بهداشتی، باروت و مواد منفجره، مواد قابل اشتعال، محصولات عکاسی، رنگها، مواد شیمیایی آلی و غیر آلی و برخی دیگر از موارد هستند که در فصل های 28 الی 38 کتاب تعرفه های گمرکی بیان شده اند.

تعرفه های گمرکی و قوانین مرتبط

بخش هفتم: مواد پلاستیکی و کائوچو و محصولات ساخته شده از این مواد

در دو فصل 39 و 40 این کتاب موارد مربوط به مواد پلاستیکی و محصولات تولید شده از آن و همچنین کائوچو و محصولات ساخته شده از آن اشاره شده است.

بخش هشتم: پوست خام، چرم، اشیای زین و برگ سازی، لوازم سفر، کیف دستی، اشیا تولید شده از روده (به جز محصولات ساخته شده از کرم ابریشم)

محصولات مربوط به صنایع مرتبط با پوست و چرم که پوست خام تا چرم را شامل می شود در این بخش از کتاب تعرفه های گمرکی ذکر شده است. فصل 41، 42 و 43 به موارد مربوط به این صنایع می پردازد.

بخش نهم: چوب و اشیای چوبی

سه فصل بعدی کتاب تعرفه های گمرکی مختص چوب و اشیای چوبی، مصنوعات سبدبافی یا حصیربافی، زغال چوب و چوب پنبه می باشد.

بخش دهم: مقوا و کاغذ و اشیا ساخته شده از آنها، خمیر چوب و مواد سلولزی  

در ادامه موارد مرتبط با چوب و صنایع وابسته، سه فصل 47، 48 و 49 به مواد اولیه کاغذی و تولیدات مربوط به صنعت چاپ می پردازد. خمیر چوب، مقوا و کاغذ به عنوان مواد اولیه صنعت چاپ و روزنامه، کتاب، نقشه ها و سایر محصولات چاپ در این فصل ها عنوان شده اند.

تعرفه های گمرکی بخش یازدهم: مواد نساجی و مصنوعات آن

این بخش از کتاب تعرفه های گمرکی بلندترین قسمت در میان سایر موارد است. علت آن هم تنوع و گستردگی محصولات نساجی از مواد اولیه گرفته تا تولیدات آن می باشد. فصل 50 تا 63 کتاب به تفصیل موارد مرتبط با ابریشم، پنبه، پشم و کرک، نمد، الیاف، پارچه و لباس را عنوان کرده است.

  • چگونگی دریافت ارز دولتی برای واردات، ذهن بسیاری از بازرگانان را مشغول کرده است اما می توانید با مطالعه این نوشته می توانید به نحوه دریافت ارز دولتی پی ببرید.

انجام خدمات امور گمرکی

کلام آخر     

ایت کتاب مجموعا در 21 قسمت موارد مربوط به تعرفه های گمرکی را بیان کرده است. البته مواردی همچون قوانین و مقررات صادرات و واردات، آیین نامه اجرایی قانون صادرات، فهرست بازارچه های مرزی، فهرست کالا های وارداتی به وسیله مرزنشینان، فهرست کشور هایی که تعرفه ترجیحی با جمهوری اسلامی ایران دارند و برخی تذکرات مهم، توضیح حقوق ورودی و … در این کتاب بیان شده است.

گروه بازرگانی تجارت جویان به عنوان متخصص امور گمرکی امکان انجام عملیات ترخیص کالا به طور کامل از گمرکات مختلف کشور را دارد. در مجموعه بازرگانی تجارت جویان در زمینه ترخیص کالا از مشاوره تا انجام عملیات ترخیص به طور کامل آمادگی همکاری با تجار و واردکنندگان عزیز کشور را داریم.

با دانش و تخصص همکاران، در شرکت بازرگانی تجارت جویان، کالاهای تجار و بازرگانان عزیز در سریع ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص می شوند.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *